Lotus mimrer videre
Lotus har den senere tiden lansert sin Elise i en rekke forskjellige mimreutgaver for å minne oss om merkets fortid i Formel 1. Foreløpig siste tilskudd er modell 99T. Da Lotus lanserte sin 99T Formel 1-bil i 1987 var endringene fra forgjengeren godt synlige. Borte var den sorte lakken med JPS i gullbokstaver. I stedet bar teamet de gule og blå fargene til sin nye sigarettsponsor, Camel. Men under huden var endringene enda større. Renault-motorene de hadde benyttet siden 1983 var byttet ut med Hondas kraftige turbomotorer som på tross av et sylindervolum på bare 1,5 liter leverte over 800hk. Nytt av året var også aktive hjuloppheng, et system som noen år senere ble forbudt. Ayrton Senna kjørte inn til 3. plass i fører-VM 1987 og sammen med Satoru Nakajima sørget han for at Lotus oppnådde den samme plassen i konstruktør-VM etter seire i Monaco og Detroit, noe som siden skulle vise seg å bli teamets aller siste seier. Nå, 16 år senere, lanserer Lotus sin Elise Type 99T, og selvsagt er den preget av den samme gulfargen som F1-bilen hadde. I tillegg finnes en del detaljer i blått for at den skal ha flest mulig fellestrekk med sin forgjenger. Felgene er spesialdesignet og sortlakkerte for å gi ekte ”racing look” og innendørs i spesialversjonen er sportsseter og dørpaneler utført i sort, perforert lær. CD-spiller, sort kallesje og sorte tepper kompletterer inntrykket. Motoren som driver den lette aluminiumskonstruksjonen på 757 kg er en 16-ventilers 1,6-liter god for 160 hk. Det er nok til å forflytte lettvekteren fra 0 til 100 km/t i løpet av 5,2 sekunder mens toppfarten er 212 km/t. Lotus oppgir ikke noe antall av spesialversjonen, men noe vanlig syn på landeveien blir den neppe. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |