[]
[] [firmabil.no] []

Rovanperä tar føringen i Rally Tyrkia


Terje Ringen - BilNorge



Petter Solberg fikk en drømmestart på VM-runden Rally Tyrkia. Men etter 4 etapper var det brått slutt. Etter første dag er teten overtatt av finske Harri Rovanperä i Peugeot, men det er tett kamp om de neste plassene.

Petter har ikke kjørt på grusveier siden Rally Storbritannia i november, men han har likevel uttrykt seg svært fornøyd med hvordan hans Subaru har oppført seg den siste tiden. Vi hadde derfor store forventninger til hans innsats i helgen. På fredagens første etapper så også alt ut til å gå på skinner. En stund …

SS2 – 2,73km
På dagens korte åpningsetappe delte Petter Solberg seieren med Harri Rovanperä i Peugeot. Ytterligere to Peugeot-førere knep de neste plassene med Juuso Pykälistö foran Gilles Panizzi. Deretter fulgte Ford-førerne Mikko Hirvonen og Markko Märtin. Sistnevnte hadde samme tid som Carlos Sainz i Citroën.

SS3 – 16,42km
Petter Solberg var klart raskest på SS3 og slo sin teamkollega, Tommi Mäkinen med 7 sekunder. De neste plassene gikk til Francois Duval (Ford), Armin Schwartz (Hyundai), Colin McRae (Citroën) og Harri Rovanperä (Peugeot).

Både Markko Märtin (Ford) og Marcus Grönholm (Peugeot) tapte dyrebare sekunder på etappen grunnet tekniske problemer. Dermed tok Petter Solberg teten i løpet med en margin på 9,3 sekunder til sin Subaru-kollega.

SS4 – 29,87km
Dagens tredje etappe ble nitrist sett med norske øyne da vår kandidat Petter Solberg måtte bryte med ødelagt hjuloppheng etter å ha truffet en stein 3 km inn på den lange etappen. Selv sier Petter: -Veldig bittert å måtte bryte når jeg leder. Men slik er det i denne bransjen. Vi hadde en knallåpning, og bilen er bare helt utrolig bra for tiden. Jeg gleder meg allerede til neste grusløp.

Han fortsetter: -Jeg vet ikke hva som skjedde. Vi holdt oss på veien, men det er utrolig røffe forhold her. Jeg følte at vi kjørte hardt men kontrollert.

Også årets Monte Carlo-vinner Sebastian Loeb i Citroën måtte bryte løpet. Han gjorde et feil veivalg etter SS3 og kjørte rett og slett tom for bensin. Den unge Ford-føreren Markko Hirvonen måtte bryte med tekniske problemer og regjerende verdensmester Marcus Grönholm sliter fortsatt med sin servostyring og taper hele tiden sekunder til teten. Det ser dermed ut til å bli et stort mannefall i Tyrkia allerede på rallyets første dag.

Harri Rovanperä i Peugeot vant etappen og ble noe overraskende fulgt av Armin Schwartz i Hyundai. Tredjeplass gikk til Carlos Sainz (Citroën) foran Gilles Panizzi (Peugeot), Tommi Mäkinen (Subaru) og Francois Duval (Ford).

SS5 – 14,91km
Markko Märtin, som har slitt med tekniske problemer i sin Ford tidligere i dag, gikk hen og vant etappen foran Harri Rovanperä. Francois Duval i Ford delte 3. plassen med asfalteksperten Gilles Panizzi i Peugeot. De neste plassene gikk til Freddy Loix i Hyundai og Tommi Mäkinen i Subaru.

Regjerende verdensmester Marcus Grönholm sliter fortsatt med tekniske problemer i sin Peugeot og måtte gi fra seg ytterligere halvannet minutt på etappen.

SS6 – 29,87km
Fredagens femte og siste etappe var en reprise av SS4, og igjen var Rovanperä raskest. Han ble imidlertid tett fulgt av de to Fordene med Märtin og Duval, og mellom disse kilte Carlos Sainz sin Citroën. Mäkinen ble nummer fem på etappen og Richard Burns nummer seks.

Sammenlagt etter 6 av 18 etapper
Harri Rovanperä har en relativt solid ledelse i Rally Tyrkia foran Carlos Sainz. Men det er svært tett kamp om de neste plassene, først og fremst mellom Fords Francois Duval, Subarus Tommi Mäkinen og Peugeots Gilles Panizzi. Marcus Grönholm ligger helt nede på 19. plass etter alle sine tekniske problemer, og er hele 11 minutter bak teten. Etter første dag er rekkefølgen som følger:

  • 1. Harri Rovanperä, Peugeot: 1:14:50,5
  • 2. Carlos Sainz, Citroën: + 0:20,7
  • 3. Francois Duval, Ford: + 0:29,5
  • 4. Tommi Mäkinen, Subaru: + 0:31,4
  • 5. Gilles Panizzi, Peugeot: + 0:37,9
  • 6. Richard Burns, Peugeot: + 0:56,5
  • 7. Colin McRae, Citroën: + 1:03,3
  • 8. Armin Schwartz, Hyundai: + 1:07,1
  • 9. Freddy Loix, Hyundai: + 1:13,6
  • 10. Toni Gardemeister, Skoda: + 1:20,9
Norge har også en deltager i Super 1600-klassen som konkurrerer om Junior-VM tittelen, Martin Stenshorne. Han åpnet tilsvarende Petter med nest beste tid torsdag kveld og har på dagens første etapper plassert seg som nummer 5 (SS2) og nummer 11 (SS3).

På SS4 skjedde noe, enten avkjøring eller tekniske problemer, for Stenshorne ga fra seg hele 14 minutter til teten og ligger dermed helt sist i klassen. På de to siste etappene tok Martin en 15. og en 7. plass og ligger i sammendraget helt sist, på 14. plass, drøye 18 minutter bak klasseleder Daniel Carlsson fra Sverige i en Suzuki Ignis.

Løpet fortsetter med 7 etapper lørdag og 5 på søndag. Vi holder deg oppdatert.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: