[]
[] [firmabil.no] []

Simba får med seg Marrakesh


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Fiat stiller selvfølgelig med konseptbilen Simba i Geneve. Den debuterte i Bologna i desember, og viste klart hvilken vei prosjekt 169 (”Ny, Liten”) skulle ta. Den var med til Amsterdam også, og når den nå kommer til Geneve har den med seg en konseptutgave til: Marrakesh.

Simba var en festlig liten off-roader som på mange måter fulgte i hælene på Pandas 4x4 modell. At den også var lakkert i rene primærfarger, gult og rødt dominerte, gjorde ikke virkningen mindre festlig.

Men det var grav alvor under. Bilen var bygget på porsjekt 169-understell og var første signal på hvordan ”Ny, Liten” (som prosjektet het) skulle bli. Prosjekt 169 er ment å ta over etter den 22 år gamle Panda-suksessen og også fjerne nødvendigheten av 500 som senere er blitt Seicento.

Nå kommer Simba til Geneve slik at alle som ikke var i Bologna skal få se starten på et av Europas viktigste småbilprosjekt på mange år. Da vil det også gå opp for mange at her var premieren på den nye 1,3 liters Multijet dieselmotoren som nok vil gi Fiat et solid forsprang på de fleste konkurrentene i de stadig viktigere dieselsegmentene. Motoren er for øvrig en del av GM/Fiat Powertrain-samarbeidet og vil snart bli tilgjengelig for Opels modeller også. Forhåpentlig vil vi da også få svar på hvorfor Simba hadde et Abarth-emblem på A-stolpen. Kan vi vente hotte utgaver av den nye modellen allerede?

Med seg til Geneve har Simba en annen konseptmodell som er døpt Marrakesh. Og hvis det gir deg assosiasjoner om en blanding av tett bysamfunn og ørken så er det helt i orden. For her snakker vi om en ”dunebuggy” i gammeldags forstand. Helt åpen og lave dører slik at lange, brune ben bare svinges over kanten i stedet for å åpne dem. Selv om den er helt basic er den samtidig elegant nok til at den utmerket godt kan benyttes i Cannes under Filmfestivalen. 4x4 systemet fra Simba, som også skal kunne leveres på den vanlige 169 når den kommer i produksjon, er også tatt med på Marrakesh.

Det er jommen bra det er kommet en ny stor hall i Geneve i år, for Fiat kommer i hvert fall til å trenge mer plass enn de har brukt tidligere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: