[]
[] [firmabil.no] []

Stola til Geneve


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



De av dere som har fulgt oss noen år, vet at Stola i Torino har vi et meget positivt forhold til. Der er nesten alt låst, alltid. Det er vel Europas største snekker av bilfabrikkenes hemmelige (og utstillings-) prototyper og konseptbiler. Og noen ganger kommer han med sin egen modell. Som nå, til Geneve.

Hvis jeg fikk sette meg ned i et av Stolas kontorer for å bla gjennom fotoalbumene hans, og kanskje lage en bildebok av alt han har bygget, ville jeg bli fornøyd. Da trengte jeg ikke mer å gjøre her i livet. Det ville mette en hver bilidiots drømmer.

Hans håndverkere har bygget de siste tyve årenes nydeligste prototyper og konseptbiler. Noen har vært utstilt som juveler på de store bilutstillingene (uten at noen visste at det var Stolas håndverkere som sto bak), og noen ble bare vist for oppdragsgiverens direktører for at de skulle ta beslutning om en fremtidig modell – og deretter knust.

Lincolns Mk.9 konsept ble bygget der, alle de siste Mercedes-konseptene, inklusive Maybach kom derfra, Smart Tridon 4, Toyota Fun (Yaris-konseptet), Nissan Fusion og Seat Bolero, for bare å nevne noen av mesterstykkene.

Alfredo Stola sier at han tilbyr alle de tradisjonelle ”coachbuilt”-tjenestene, bortsett fra selve designbiten, den overlater han til oppdragsgiverne. Men de siste årene har han endret den holdningen litt, og demonstrert alle håndverks-kvalitetene han kan tilby, i egne kreasjoner. Skjønt,…egne. Han har hentet inn gamle ”onkel” Aldo. Aldo Brovarone, en av de mest profilerte designerne hos Pininfarina. Når man kan gjøre en bil som den opprinnelige Dino, da kan man gjøre alt.

Så til Geneve – og det er første gang Stola presenterer seg på utsiden av Alpene, kommer Stola med en GTS, basert på Porsche Boxster. Den er ikke helt fjern fra S82-modellen fra et par år tilbake, som vi kjørte i BIL nr. 5-2001, men er ytterligere forsiktig bearbeidet og utstyrt med et tak. Lakkering i gamle Gulf-liknende fargekombinasjoner er selvfølgelig der for å minne oss om de glade seksti-årene da denne type sportsvogner ble kjørt på gaten i løpet av uken, for så å vinne Le Mans i helgen.

”Jeg gjør det fordi jeg har bildilla”, sier Stola, og regner forsiktig med at det er det tre andre som også har. For akkurat som med S82 skal den bygges i en ”fuoriserie”, et par håndbygde, nesten identiske eksemplarer som skal selges, svært diskret.

Men jeg vil kjøre den ene først!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: