[]
[] [firmabil.no] []

1-tonns Holden tilbake etter 18 år


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det er ganske moro: når Holden nå bruker Melbourne-utstillingen som plattform for den nye 1-tonneren er det ikke murere og håndverkere og folk med behov for nyttebiler som hurraer. Det er fashion-ungdommen. Og akkurat som Monaro og Ute’r – 1-tonneren har sterke røtter.

I øyeblikket aner jeg ikke noe om spesifikasjoner eller plattform eller mål eller noe. Jeg har bare sett skissen som forteller at på den kommende Melbourne-utstillingen skal Holden igjen lansere sin 1-tonner. Den er åpenbart personbil-basert, sannsynligvis er den bakhjulsdrevet – men jeg vet ikke det en gang, og den vil nok komme med flere forskjellige hyttealternativer. På skissen ser det ut som det er plass til en bakre benk også.

Men poenget er ikke spesifikasjoner, eller om den er bygget på en ramme som virkelig tåler 1 tonn, eller hvor nyttig den er. Poenget er at One Ton, som jeg er sikker på at navnet vil bli, er tilbake.

Den skal i salg midt på sommeren, og det er ikke en uke for tidlig. Fremdeles finnes det en rekke australiere som ikke har tilgitt Holden for å ha avsluttet produksjonen av dette arbeidsmann-ikonet for temmelig nøyaktig 18 år siden.

I 1998, da det var det noen hippe dagsaviser i Australia som satte i gang en fax-kampanje med ”Bring Back Monaro” (det ble jo gjort til de grader at bilen i dag også er USAs nye Pontiac GTO), viste det seg til Holdens store overraskelse at det var nesten like mange faxer som krevde at One Tonneren skulle gjeninnføres. Den hadde satt tydelige spor etter seg som Australias første personbilavledede lette lastebil, etter at den ble introdusert i 1971. Den ble seriøst faceliftet i april 1980, og kunne etter det blant annet leveres med en heftig 4,2 liters V åtter fra Commodore.

I dag er det minst like mange One Ton-samlere som det er Lamborghini-fanatikere i Australia. Og det er ikke fordi bilen er spesielt nyttig, men fordi den er et typisk australsk statement. Holden-folket har vist at de ikke akkurat er ufølsomme for trender, så jeg er sikker på at de har gjort noe svært riktig igjen.

Nå venter vi bare på at Ford skal følge etter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: