Aktivt lys tillatt igjen
Du må ikke tro det bare er å komme med et teknisk fremskritt og så regne med at det kan få plass på den neste bilmodellen. Flytte papirer og regler er mye tyngre enn å komme med betydelige tekniske fremskritt. Svingbare hovedlys er et typisk eksempel. Da designerne i det gamle banklokalet på Berkley Square slo fast at bakhengslet bakdør var det eneste som nyttet på den nye Rolls’en var prosedyren forholdsvis grei. Det er ingen lov som forbyr slik montering, men i tillegg til masse dokumentasjon må typegodkjenningsmyndighetene åpenbart bruke litt skjønn på slike saker. Så en større delegasjon ble hentet over fra sentrale godkjenningsmyndigheter på Kontinentet, og da de nikket sin tilslutning var det nye karosseriet i boks. Annerledes med lykter. Hovedlykter er sydd inn i både et bruks- og et konstruksjonsregelverk, så da Hella, Bosch, Valeo (og sikkert mange andre) på omtrent samme tid (merkelig denne parallelle utviklingen) begynte å vise bilprodusentene sine løsninger for hovedlys som ”fulgte” kurvene, var det ikke løsningen som var spennende. Arbeidet lå egentlig i å få endret regelverket. For både her og der er slike bevegelige lys strengt forbudt. Men det begynte å løsne sist desember. Da ble ECE Regulation R98 (som gjelder xenon-lamper) og R12 (for halogenpærer) endret slik at det ble lov å bruke dem. Men hva hjalp det så lenge det ikke var lov å bygge dem inn? Men siste utgave av konstruksjonsreglementet forteller at punkt R8 når er rettet opp, med virkning tilbake til 31. januar, slik at nå er det fritt frem for fabrikkene å montere godkjente enheter som originalutstyr. Sannsynligvis blir den første produksjonsmodellen E-Klasse stasjonsvognen til Mercedes, som får sine Hella-anlegg montert fra mars-produksjonen. Hella sier at med nærlys vil den nye lykten lyse opp 90 prosent mer i en sving med 190 meters diameter. En liten computer regulerer farten på lyktens sideforflytning etter bilens hastighet, rask kjøring, rask reaksjon hos den lille lyktemannen. Mitt forholdsvis geriatriske problem er at jeg i grunnen aldri oppdaget at dette systemet hadde vært ulovlig. Hver gang jeg kom bak rattet på en stor Citroën fra 70-årene har jeg lurt på hvorfor ikke alle bilene var utstyrt med slikt. Jeg går ut fra at de moderne anleggene er meget bedre, men spesielt mye pioner er de jo ikke. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |