Bilsalget fortsatt ned
Salget av nye personbiler endte i februar på 6544 biler, en nedgang på 6,8 prosent i forhold til februar i fjor. Hittil i år har salget sunket med nesten 1000 biler sammenlignet med samme periode i fjor. Fortsatt holder Toyota teten blant personbilmerkene, men også de må tåle en nedgang på hele 28,9 prosent sammenlignet med februar 2002 (da kundene sto i kø for nye Corolla). Peugeot holder den fine utviklingen fra januar, og med en økning på 10,5 prosent sammenlignet med fjorårets andre måned holder de fortsatt andreplass hittil i år. Så vidt, for bare 39 biler bak dem følger Volkswagen som nok gjerne vil gjenvinne sin posisjon som Norges nest mest solgte merke. Eller, aller helst, det mest solgte. Tett er det også i kampen om 4. plassen hvor Ford etter to måneder har en ledelse med 11 biler på Opel. Volvo ser ut til å få god uttelling for sin nylige prisreduksjon, for hittil i år har merket økt med 24,2 prosent og befinner seg dermed på 6. plass foran Audi, Nissan, Renault og Mercedes-Benz. Mest solgte modell i februar var Peugeot 307 foran Toyota Corolla, Volkswagen Passat og Toyota RAV4. I sum hittil i år bytter de to sistnevnte plass. Salget av varebiler har en hyggelig vekst på 16,1% i februar og 8,6 prosent hittil i år. Toyotas markedsandel i dette segmentet er på 20,7% og de følges nærmest av Volkswagen (16,7%), Peugeot (9,0%) og Citroën (6,6%). Næringslivet sto for 36,6% av personbilsalget mens bruktimporten beløp seg til hele 2.358 biler, en økning på 12,6% sammenlignet med februar i fjor. Ytterligere informasjoner om trender og utvikling finner du hos Opplysningsrådet for Veitrafikken. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |