Baby-Lambo blir Gallardo
Den har i lang tid vært omtalt som den kommende baby-lamboen. I dag er Lamborghini Gallardo presentert i Geneve. Som storebror Murcielago får den navnet fra en okseart. Nå skal jeg ikke bruke for mye tid på Lamborghinis avhandling om navnevalg og lange utredninger fra dyreverdenen, bare kort fortelle at årsaken til at denne linjen er valgt er at Ferruccio Lamborghini, far i stua, ble født i tyrens tegn. Og når han først bestemte seg for å kalle sin 60-talls modell Miura opp etter et okseløp, synes hans etterfølgere det var greit å tråkke opp de samme sporene. Uttalen kan du jo like godt få med deg med det samme: Gallardo på italiensk blir ga:yárdo. Dette skrev jeg for en uke siden, basert på Lamborghinis pressemelding som brukte side opp og side ned for å forklare om navnevalget. Men så kom kollega Winding-Sørensen hjem fra Geneve og kunne fortelle følgende: ”Skandalen i 1879 er bokført med store bokstaver i tyrefektingens historie. Det var da, den femte oktober, på arenaen i Cordova, at Rafael Molina nektet å gi oksen nådestøtet. Tyrens navn var Murcielago, og den døde fet og fornøyd hos oppdretteren sin, som far til massevis av stolte kalver. Dyret het Murcielago og oppdretteren het Don Antonio Miura. Han slo seg sammen med en annen oppdretter som het Francisco Gallardo som også ga navnet til en rase som de to herrene utviklet. Hvis Gallardo skal uttales på italiensk ville det lyde akkurat slik: Gallaardo. Spansk derimot, det låter jo som en talefeil.” Så feil kan man altså ta. Men la oss heller snakke om bilen.
Sporty, men anvendelig også til hverdags I velkjent sportsbiltradisjon har den midtstilt motor med gearkassa montert bak motoren. Bilen er bygget på an aluminium space frame med lavt tyngdepunkt og vektfordeling 42% i front og 58% bak. Gallardo har permanent firehjulsdrift, akselavstanden er 2,56m mens total bredde og høyde er henholdsvis 1,90 og 1,165 meter. Vekten er grunnet utstrakt bruk av aluminium holdt på 1430kg. Forflytter vi oss til avdelingen for energi finner vi en 90-graders V10 på 5 liter god for 500 hester og 510 Newtonmeter. Dreiemomentet er på sin høyde ved 4500 omdreininger, men allerede ved 1500 omdreininger er 80% av kreftene til din disposisjon. Noen data for akselerasjon har ikke Lamborghini oppgitt, men vi skulle tro Gallardo holder følge med det meste. Toppfarten på 309 km/t er det imidlertid ikke så mange steder du får prøvd ut. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |