Siste tilskudd til Megane-stammen
Selv om Norge ikke er noe utpreget Renault-land, skal det selges 2800 Megane her inneværende år. Til høsten blir serien komplettert med to nye modeller. Nye Megane har lagt en stormende introduksjonsfase bak seg. Før de første biler kunne kjøpes hos noen forhandlere ble den kåret til Årets Bil i Europa samtidig som den fikk sikkerhetsnivået sitt honorert med 5 stjerner i EuroNCAP-testen. Nå får 3- og 5-dørsutgavene nye søsken i form av Cabriolet-Coupé (som vi omtalte i går) og en helt ny Scenic II. Og som med øvrige Megane-modeller har det skjedd mye med utseendet på modellen som av mange ble regnet som praktisk, men akk så kjedelig.
Familielikhet Den nye modellen har beholdt alle fordelene fra sin forgjenger, men kan også skryte av en del nyheter. Gearspaken er flyttet opp på dashbordet, noe som frigjør viktig gulvplass. Utstyrs-nivåene Confort og Luxe har automatisk parkeringsbrems som også styres fra dashbordet. Dermed frigjøres gulvplass som benyttes til en smart, skyvbar oppbevaringsboks mellom setene med enkel adkomst fra både for- og bakseter. Når fremre passasjersete klappes sammen danner det et flatt, hardt bord.
Columbi-egg Motoralternativene som tilbys er de bensindrevne 1,4 liter / 98hk, 1,6 liter / 115hk og 2,0 liter / 136hk. I tillegg finnes tre dieselvarianter på 1,5 liter / 80hk, 1,5 liter / 100hk og 1,9 liter / 120 hk. Gearutvekslingen skjer via 5- eller 6-trinns manuell kasse eller, mot pristillegg, automatkasse tilsvarende den som benyttes i Megane II. Bilene er utstyrt med nyutviklet ESP stabilitetsprogram som også fanger opp understyring.
Volumselger På et senere tidspunkt vil Renault lansere en 23cm lenger 7-seters versjon. Nye Scenic og Megane Coupé-Cabriolet kommer i følge MotorBransjen til Norge i oktober/november. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |