[]
[] [firmabil.no] []

Siste tilskudd til Megane-stammen


Terje Ringen - BilNorge



Selv om Norge ikke er noe utpreget Renault-land, skal det selges 2800 Megane her inneværende år. Til høsten blir serien komplettert med to nye modeller.

Nye Megane har lagt en stormende introduksjonsfase bak seg. Før de første biler kunne kjøpes hos noen forhandlere ble den kåret til Årets Bil i Europa samtidig som den fikk sikkerhetsnivået sitt honorert med 5 stjerner i EuroNCAP-testen. Nå får 3- og 5-dørsutgavene nye søsken i form av Cabriolet-Coupé (som vi omtalte i går) og en helt ny Scenic II. Og som med øvrige Megane-modeller har det skjedd mye med utseendet på modellen som av mange ble regnet som praktisk, men akk så kjedelig.

Familielikhet
Slektskapet til kombikupéene er godt synlig, både i front, profil og hekk. Sammenlignet med sin forgjenger har Scenic II vokst 8 cm i lengderetningen og måler nå 4,25 meter. Den ekstra plassen kommer interiøret til gode. Forsetepassasjerene nyter godt av 26mm mer hoderom mens alburommet er økt med 23mm. Som øvrige Megane-modeller kan nye Scenic spesifiseres etter en omfattende a la carte meny med hensyn til utstyr, farger og stoffvalg.

Den nye modellen har beholdt alle fordelene fra sin forgjenger, men kan også skryte av en del nyheter. Gearspaken er flyttet opp på dashbordet, noe som frigjør viktig gulvplass. Utstyrs-nivåene Confort og Luxe har automatisk parkeringsbrems som også styres fra dashbordet. Dermed frigjøres gulvplass som benyttes til en smart, skyvbar oppbevaringsboks mellom setene med enkel adkomst fra både for- og bakseter. Når fremre passasjersete klappes sammen danner det et flatt, hardt bord.

Columbi-egg
Scenic II har mange praktiske oppbevaringsrom fordelt med 44 liter i front og 32 liter bak. Hanskerommet har en kjøleavdeling på 17 liter og det er plassert praktiske bokser under alle seter. Bagasjerommet varierer fra 430 til 480 liter avhengig av baksetets plassering. For å oppnå kjøreegenskaper mest mulig likt de du finner i en personbil, deler Scenic II hjulopphengning med Megane II.

Motoralternativene som tilbys er de bensindrevne 1,4 liter / 98hk, 1,6 liter / 115hk og 2,0 liter / 136hk. I tillegg finnes tre dieselvarianter på 1,5 liter / 80hk, 1,5 liter / 100hk og 1,9 liter / 120 hk. Gearutvekslingen skjer via 5- eller 6-trinns manuell kasse eller, mot pristillegg, automatkasse tilsvarende den som benyttes i Megane II. Bilene er utstyrt med nyutviklet ESP stabilitetsprogram som også fanger opp understyring.

Volumselger
Over to millioner Scenic er solgt siden den ble lansert som den første i sitt slag i 1996. Det har hvert år gitt den markedsandeler høyt opp på 5-tallet i C-segmentet. Douai fabrikken hvor den skal produseres har en kapasitet på 1650 biler per dag fordelt på to samlebånd, ett eksklusivt for nye Scenic og ett som kan lage en miks av Megane II kombikupé / Coupé-Cabriolet og Scenic II. Samlet kapasitet for disse modellene blir 550.000 enheter i året.

På et senere tidspunkt vil Renault lansere en 23cm lenger 7-seters versjon. Nye Scenic og Megane Coupé-Cabriolet kommer i følge MotorBransjen til Norge i oktober/november.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: