Sure VW forhandlere i Tyskland
Det er underlig at slike situasjoner oppstår. I en nedgangsperiode hvor alle fabrikkene trenger venner ute i bushen, der slagene står, klarer Volkswagen igjen å irritere gørra av sine tyske forhandlere. Det er ikke slikt som skaper et godt klima verken for forhandlinger om kommende forhandlerkontrakter, om nedbemanninger eller for økt innsats i markedet. Nå har det plutselig dukket opp 3.000 nye dumpingpris-biler på det tyske markedet, og avsender er tilsynelatende fabrikken selv. Brüggemann-gruppen heter et selskap som i disse dager tilby 3.000 Poloer, Golfer og Passater til priser som ser ut som de ligger inntil 2.000 Euro under forhandlernes inn-priser. Dermed er altså prisen lavere enn det man kan få fra de gråeste import-landene også. Det er de tyske VW-forhandlernes blad, Auto.Business som forteller denne historien, og i følge dem handler dette om nye biler som ble solgt fra fabrikken til et stort utleiefirma via to store forhandlergrupper. Utleieselskapet satte imidlertid aldri bilene i trafikk men solgte dem etter fire uker og en dag til Brüggemann. Med denne ventetiden ble ikke denne kontingenten fanget opp av den såkalte dags-registrerings-tellingen i Tyskland. Det er to elementer her, skriver bladet. Det ene er den direkte virkningen dette har på det daglige salget. Det andre er viktigere og går på selskapets strategi og hva de ønsker av fortrolighet i et fremtidig samarbeide. Tiltro til utleie-selskaper brytes ned, arbeidet med en EU-prisharmonisering blir latterlig, fabrikkens interne prispolitikk kan det settes store spørsmålstegn ved. Og selvfølgelig vil publikum lure på hva Tysklands største billeverandør driver med. De eneste som smiler hele veien til banken er selvfølgelig Brüggemann-gruppen. Det er ikke første gang de håndterer biler i bulk. De omsetter faktisk nesten 30.000 nye og brukte biler hvert år, har ni bedrifter og 231 ansatte og omsatte i fjor for 300 millioner Euro. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |