Kaldt med diesel
Tyske ADAC har gjennomført noe som må være verdens mest omfattende ”Har-det-bra” test. Nesten 250 biler ble satt i kuldekammer, minus 10, og så ble det målt hvor lang tid det tok før man følte seg vel i 20 grader. Aston Martin var verst, men ellers var det dieseler på jumbo-plasser. 239 biler har ADAC tatt for seg. De ble satt til dypfrysing, minus 10, i 24 timer, deretter hentet ut og kjørt og så ble det målt hvor lang tid det tok, foran og bak, før bilen fikk opparbeidet 20 grader som er definert som ”føle-seg-vel- temp”. BMWs 760 Li Automat var testens vinner med 8 foran og 12 bak. Kia Shuma var forresten bedre i baksetet, men tapte litt foran – ellers hadde den kommet på topp. I direkte sammenlikninger viser det seg at dieselbiler er trege til å varme opp kupéen. Dobbelt så lang tid i en Audi A6 for eksempel, selv i småbiler som Polo slår det skikkelig ut og mens en bensin-Mondeo bruker 9 minutter bruker samme bilen 21 med diesel. Dette er jo egentlig ikke noen bombe. En av grunnene til at en dieselmotor er mer effektiv enn dagens bensinmotorer er at de avgir mindre spillvarme, og det betyr også mindre varme til varmeveksleren som betjener klima-anlegget. Men det bør jo være grenser for effektivitet. En A2 1,2 TDI nådde akseptabelt etter tre kvarter! For biler med stort innvendig volum, vans og småbusser nådde ikke ADAC akseptabel varme selv etter 100 kilometers kjøring, for slike biler anbefaler ADAC selvfølgelig et ekstra varmeapparat. Lastebilprodusentene har vel for lengst oppdaget det. Selges det en eneste stor lastebil i Norden, uten en ekstra dieselfyrt sentralfyr? For å sjekke ut resultatene på alle de 239 bilene (eller for å se om din bil er der) kommer du til ADAC-testen her. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |