[]
[] [firmabil.no] []

Skoda viser friske takter


Terje Ringen - BilNorge



Allerede i desember-utgaven av Bil kunne vi avsløre at Skoda i løpet av året kommer til å bytte ut sin Octavia WRC med en ny, lettere bil basert på Fabia. I Geneve ble den presentert sammen med en helt ny Fabia RS.

Sammenlignet med de små rallybilene til Peugeot, Citroën og Hyundai er Skodas Octavia stor og klumpet med lange overheng. Og selv om teamet har vist brukbare takter på grusveier, har de slitt med å henge med når det har gått virkelig fort på asfalt. Med Fabia WRC får VM-teamets førere, Didier Auriol og Toni Gardemeister, en langt mer kompakt og moderne bil. Skoda sier foreløpig ikke noe om når de akter å ta i bruk nykommeren annet enn at det skjer ”i nær fremtid”.

Side om side med rallybilen står en sprek og oppnåelig utgave i form av Fabia RS. Den får ikke den samme 1,8-liters turbomotoren som sitter i Octavia RS, men en 1,9-liters TDI PD motor på 130hk. Nå synes du kanskje det høres rart ut av en sportslig bil får diselemotor, men Seat har allerede gjort det med hell i sin Leon TDI Cupra. Fordelen er et formidabelt dreiemoment som gir skyv helt fra kjelleren.

Fabia RS er oppgitt til å klare akselerasjonen fra 0 til 100 i løpet av 9,6 sekunder og toppfarten er på 204 km/t. Den har en 6-trinns manuell gearkasse som er fintunet for motoren, noe som resultater i et snittforbruk på beskjedne 0,56 liter på mila.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: