[]
[] [firmabil.no] []

Volvo fornyer Herrgårdsvagnen


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



En av topp-sakene i Geneve ble faktisk Volvos VCC, Versatility Concept Car. Det var vel i Gøteborg de fant opp den luksuriøse europeiske stasjonsvognen, og de døpte den Herregårdsvogn. VCC er enda mer herregård, og enda mer vogn, enn de opprinnelige initiativtakerne kunne tenkt seg.

Peter Horbury, som var Volvos sjefsdesigner før han ble flyttet til London og ble sjef for hele PAGs designøvelser, og spanjolen Jose Diaz de la Vega, var begge like stolte der de vandret rundt på Volvos stand, med identiske slips i et slags sitron-gult, som matchet fargen på VCC-konseptet perfekt. ”Vanligvis sliter vi med å finne slips som matcher bilens farge”, sa Horbury. ”Denne gangen kjøpte vi slipsene først og lakket bilen slik at den matchet”.

Horbury hadde satt i gang dette prosjektet før han flyttet fra Gøteborg, og de la Vega hadde vært sjef for gruppen som hadde gjort denne bilen. En meget vellykket luksus-stasjonsvogn som ”er en visjon om vårt fremtidige V-bil tilbud i luksus-segmentet, der vi også har lagt til en porsjon Skandinavisk design.”

De kunne samtidig lagt til: bygget av skikkelige skandinaviske håndverkere, for denne bilen var ikke satt sammen hos Stola eller G-Studio eller D3 eller Metalcrafters eller noen av de anerkjente prototype-byggerne, men hos Volvos eget prototype-verksted. Og her hadde vi vel det beste arbeidet på noen av de konseptbilene som sto i Geneve.

Se ikke bort fra at store porsjoner av denne bilen kommer til å befinne seg i et utstillingslokale nær deg om ikke så veldig lang tid. Formspråket er ikke revolusjonært, det er en naturlig fortsettelse av det som egentlig ble innført med S80. At man nå har lagt på bakhengslete bakdører, er vel bare logisk nå som akkurat den demningen er brutt og slike dører er godtatt både av publikum og regulerende myndigheter.

En 2,6-liters sekser med start/stopp automatikk er heller ikke noen utopisk drøm, og det er heller ikke den nye turbo-teknologien som er bygget inn. Bilen hadde også VAAC som betyr Volvos Ambient Air Cleaner. Den jobber med solcellepaneler og filter som tar seg av hydrokarboner og nitrøse gasser. Selv når bilen står stille nøytraliserer den eksosen fra tre andre biler i nærheten. I London koster det nå 5 pund i ”eksos-avgift” å kjøre inn i sentrum. ”Med denne burde du motta en sjekk på 15 pund hver gang du kjører der”, spøkte Horbury.

Om han også mente alvor da han presenterte V-Pulse er ikke helt klart. En hjerteformet elektronisk dings som produserer ”hjerteslag” som skal gi indikasjoner på bilens tilstand. ”Hvis det er et mekanisk eller elektrisk problem, øker pulsen”, fikk vi vite. Derimot er vi ganske sikre på at det skinnkledde lasterommet kommer til å bli ny industristandard for biler i denne klassen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: