[]
[] [firmabil.no] []

Pininfarina med moderne Lotus 11


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Legendariske Lotus 11 var en bil som man brukte på gata, men så i helgen tapet du over lyktene og kjørte race med den. To-seters, lav, nakkestøtter som fortsatte bakover på karosseriet. Når du møter Pininfarinas konseptbil av året , Enjoy, er det som å møte en moderne Eleven.

Nå er imidlertid ikke dette den eneste Lotus-assosiasjonen med den lekre lille barchettaen som Pininfarina viste i Geneve. Her har nemlig Lotus vært med og bygget hele chassiset. Det er en videreutvikling av Elise-plattformen og er bygget slik at karosseriet bare er et skall uten andre funksjoner enn de aerodynamiske og dekorative – ikke et bærende panel i mils omkrets.

Sergio Pininfarina sto der og var meget fornøyd med det hans unge designere hadde gjort, og han kunne peke på denne typiske Pininfarina-tradisjonen, med små, lette, åpne moro-tosetere som vel egentlig startet med Autobianchi A 112 Giovani Spider for 30 år siden. Det har vært flere av dem, fra Peugette i 1976 til en av Ethos-modellene fra 1992.

Når du får ham til virkelig å demonstrere karosseriet ser du at racing-tanken har ligget i bakhodet her også. Et stivt deksel over passasjersetet gjør den til en effektiv en-seter. Og du kan ta av alle skjermene, for å få den i en åpen-hjul konfigurasjon. Mangfoldig.

Denne er kjørbar, særdeles kjørbar. Med en 135 hesters Lotus-motor og bare 750 kg er den ikke dynamitt, men også denne delen av oppskriften peker i retning av å ha rimelig moro. Og selvfølgelig har den kjøreegenskaper som gjør at på alt annet enn motorveier vil du ikke savne hestekreftene – sier de som har kjørt den.

Ikke behøver du tape opp lyktene heller før du skal ut på banen. Lysorglene består av halvledere fra Osram – de knuses ikke lett.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: