[]
[] [firmabil.no] []

SAAB til USA for overskuddet?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det var to ganske ville SAAB-historier som sirkulerte i Geneve: den ene var at SAAB ville gå break even neste år. Den andre var at de kanskje skulle begynne å produsere biler i USA.

Den siste historien er ikke så ulogisk. Det er ikke noe sted svenskene selger så mange biler som Over There, og slik dollar/kronekursen er vil det være mer lønnsomt å bygge bilen på stedet. 38.000 biler solgte Saab der i fjor, men de har tidligere vært oppunder 50.000. Det låter som økonomisk mulig produksjon.

Inne i denne planen ligger det nok sannsynligvis ideer om å bygge USA-spesifikke modeller, basert på amerikanske plattformer, men selv det begynner jo å bli ganske ukomplisert, for eksempel finnes jo snart Vectra-plattformen som bl.a. Chevrolet Malibu.

Dette vil i så fall bety at hjemme i Sverige må Saab bygge minst like mange som de allerede gjør, og selge dem andre steder enn i USA også. Og dermed begynner den andre historien også å henge på greip. For dersom kostnadskuttene fortsetter, slik det er antydet nå (med bl.a. å fjerne enda 800 arbeidsplasser og flytte deler av back-office virksomheten til Opel) begynner man kanskje å nærme seg forholdet mellom utgifter og inntekter som for første gang vil kunne gi eieren, GM, antydninger av at de kan få igjen noe på investeringene sine.

”Om et par år vil vi tjene penger”, sa Saab-sjef Peter Augustsson under en bedre middag i Geneve i forrige uke. Antydninger fra GM i Europa tyder på at de regner med minst break even allerede neste år, når de snakker om hvordan regnskapene til den samlede Europa-virksomheten kommer til å se ut fremover.

Men illevarslende er det at stadig flere spør høyt om verden virkelig trenger en SAAB. Skal vi dømme etter mottakelsen i Geneve er det i hvert fall mange som er overbevist om at de trenger en ny SAAB cabriolet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: