[]
[] [firmabil.no] []

Bremser hos BMW, Mini kamuflerer


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Glad-melding fra BMW: februar-salget økte også! Men se litt under tallene: økningen var på marginale 0,4prosent. Og den var det Mini som sto for, og vel så det.

74.650 biler solgte BMW-konsernet i februar. Det er 0,4 prosent over februar-tallet i fjor, og da var det heller ikke skudd-år.

Men del det opp i merker og du vil finne at biler med sirkelen med de blå og hvite segmentene solgte i 62.470 eksemplarer. Det er 8 prosent bakover det, og enda dårligere enn i januar. Det er med andre ord Minien som sørger for det lille som finnes av smil i München akkurat nå.

Problemet er selvfølgelig at akkurat som originalen er ikke heller den nye Minien akkurat noen seddelpresse. Det er vel tvilsomt om bilene gir noe bidrag i det hele tatt enda, selv om det nok begynner å hjelpe på. Og den nye diesel-utgaven burde generere profitt fra dag én selv om det enda er litt usikkert hvor mye den vil selge. Pr. i dag er det fremdeles Cooper som er den mest populære utgaven, så Minikundene liker åpenbart et visst trykk.

Februar-tallet for Minien var 12.180 enheter, og det kan vanskelig sammenliknes med 02-2002, da var det fremdeles mange sentrale markeder som enda ikke hadde fått bilen. Totalt i år har imidlertid Minien bidratt til å øke stykktallet fra BMW konsernet til 154.610 biler. Det er et pluss på 1,6 prosent. BMW’er separert utgjør 127.320 enheter som til gjengjeld er tilbakegang på 7,7 prosent.

Det begynner å haste både med X3 og Einser – selv om det ikke er der de tjener de store pengene. Men det vil i hvert fall hjelpe på registreringsstatistikken.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: