Fiesta for konkurranser
Helt ny var ikke Fords Fiesta Rallye Concept, men den fanget allikevel masse oppmerksomhet blant Fords mange andre nyheter i Geneve i år. Nå jobbes det for å få den homologert i løpet av sommeren, så det skal ikke ta alt for lang tid før du ser denne på skauen. Hot hatches er en fremtredende moteretning akkurat nå, så jeg ser ikke bort fra at denne bilen også vil komme i en litt mer sivilisert gateversjon. For her har du også en konkurransebil som er både stilig og tøff. Det er tydelig at her har det vært designere med i bildet – alt er sikkert funksjonelt og fornuftig, men jommen er det ganske lekkert også. Bare de ekstreme hjulhusene med 18-tommers magnesiumhjul inni, hadde vært noe å ta med seg på bensinstasjonen og vise frem til de andre gutta, og ta med alle luftinntakene og alle aerodynamikk-hjelpemidlene og du har plutselig en bil som oser av konkurranse. Så er alle disse funksjonsbitene holdt sammen av linjer som er tegnet av designerne under Fords europeiske designsjef, Chris Bird, og du har plutselig et av Geneves mer spennende bildesign. Som rallybil skal den bruke 1600 ccm 16 ventilers Duratec-motor med 210 hester og et turtall begrenset til 9000. 3 tommers eksosrør burde sørge for skjønn musikk. 6 trinns Hewland kasse, helt ny opphengning med sporvidden økt 70 mm i forhold til en vanlig Fiesta, og med 225/40 18 dekk, hører også med. Det brukes et standard 3 dørs Fiesta karosseri, som deretter blir modifisert og ikke minst blir det påført Fords ”Blue Dimension” grafikk. I denne utgaven snakker man om 230 km/t og seks sekunder til 100. Men en ren styling-utgave kan sikkert klare seg med meget mindre, og allikevel ha suksess. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |