Salgsnedgang i Europa
Så er de offisielle februar-tallene fra Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (ACEA) her, og de bekrefter det vi tidligere har skrevet at også februar viser en nedgang i nybilsalget. Men med 3,5% baklengs bremses nedgangen opp i forhold til januar. Efta-området, Norge, Island og Sveits, hadde riktignok en tilbakegang på 15 prosent, som var større enn januars, slik at året samlet så langt viser en tilbakegang på 12 prosent. Men når februartallet for disse tre landene er på snaue 25.000, litt mer enn det selges på en måned i Hellas eller Østerrike, sier det seg selv at de resultatene ikke betyr meget for helheten. Totalt ble det solgt 1.016.454 nye biler i hele det området som omfattes av ACEAs statistikk i februar, det er 3,5 prosent tilbake. For de to første månedene i år er tilbakegangen på 5,3 prosent. Alle de store markedene fortsetter å gå tilbake, men to av dem overrasket spesielt. I Storbritannia fortsetter den store tilbakegangen, 6 prosent i februar, mens Tyskland, på tross av uklarhet om ny bilskatt og mange andre usikkerheter, har bremset opp tilbakegangen. Med et par hundre biler mindre enn i februar i fjor, kan nedgangen nesten ikke måles. At Italia gikk opp med 8 prosent, til 214.000 biler var ikke overraskende, det lå innbakt i nye fiskale fordeler. Hvis vi ser på produsentene, så har både VW-gruppen (på toppen) og PSA økt sin markedsandel. Det samme har tredjemann på listen, som nå er hele den japanske kontingenten der alle, bortsett fra Mitsubishi, var i pluss i februar. Renault tok faktisk fjerdeplassen fra Ford-gruppen i februar og langt ned på listen ser vi at BMW-gruppen tapte markedsandeler, og det var ikke på grunn av Mini – tvert imot. Summen så langt viser at det er solgt godt over 100.000 færre biler i år enn i fjor, det tilsvarer stengingen av minst en meget stor bilfabrikk det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |