Alfa til USA – snart |
Jon Winding-Sørensen - BilNorge |
Men også Peugeot er ganske klar nå: ”det er vanskelig å klare å tenke seg en global operatør uten USA-nærvær” hørte vi derfra, uten at det ble noe mer konkret.
”Vi kommer nok tilbake til USA, men ikke på denne siden av 2010” sa Renault-sjef Louis Schweitzer som kommentar til en litt for kjapp amerikansk TV-rapport. Det er kjent at forrige gang Renault studerte et slikt scenario, regnet de med at en retur til dette markedet ville koste et sted mellom fire og fem milliarder dollars. Etter det er det nok blitt vesentlig billigere, slik at de nå kan bygge den USA-omfattende Nissan-organisasjonen inn i planene sine. Og det bekreftes da også at i motsetning til Peugeot har ikke Renault noen av sine egne folk i USA. ”Vi ser på hele greia med Nissans øyne”, får vi vite.
Renault har vært en meget sterk faktor i USA. Som deleier i American Motors var de jo til og med lokal produsent fra 1979, til de solgte ut til Chrysler i 1987, og det er fremdeles en rekke Renault-folk som fremdeles betrakter Detroit som sitt annet hjem. Opprinnelig gikk de inn i USA så tidlig som 1957. Men Dauphine, som var saken den gang, ble aldri noen Boble – verken her eller der.
Men mens Renault planlegger å bruke eksisterende Nissan-forhandlere når de kommer tilbake, akter ikke Alfa Romeo å gjøre bruk av eksisterende GM-forhandlere. Selv om de modellene som planlegges for USA-kampanjen alle bygger på samme plattformer som Saab’er og andre GM-modeller, ”skal Alfa Romeo selges av dem som har Alfa i blodet, ikke av dem som bare vil ha enda et bilmerke på gulvet”, sier Alfa-sjefen Daniele Bandiera som samtidig bekreftet at de nå snakker til sine tidligere forhandlere om å gjenoppta forbindelsen.
Inne i dette bildet ligger vel også ARDONA-blemmen. En distribisjonsavtale de gjorde med Chrysler i 1989 – der var målet å øke salget fra de 3.400 som var nivået da, til ca. 25.000. Det endte med halen-mellom-beina utgang i 1994 (414 biler solgt), men allikevel er det ennå stor stemning for Milano-merket. Ikke så få av de Giuliettaene som fremdeles dominerer klassene sine i amerikansk gammel-bil racing er kjørt av tidligere Alfa-forhandlere som fremdeles har hylla full av gamle deler og fremdeles har sitt egen private Alfa-geni ute på verkstedet.
40 forhandlere er målet i første omgang, noen av dem vil sikkert bli den nye generasjonen av Maserati-forhandlere, som setter den ene salgsrekorden etter den andre. Det de skal selge er fire modeller bygget ut fra 939-prosjektet. Der finner vi en coupé (Italdesigns Brera fra Geneve i fjor), en to-seter roadster, en fire-seters sedan og en stasjonsvogn. Etter en stund vil det også komme en cross-over modell som de viste antydninger av på Geneve-utstillingen i år – der ble den kalt Kamal.
Det er vanskelig å si noe om hvilken tidshorisont Alfa Romeo går ut fra nå. Da 20%-avtalen med GM ble undertegnet for tre år siden, skulle Alfa være tilbake i USA i 2005. Så ble det skjøvet til 2006, og det siste vi har hørt er 2007. Det er også intro-datoen for den kommende cross-overen.