[]
[] [firmabil.no] []

Norgesklar C8 fra Citroën


Terje Ringen - BilNorge



Det er sikkert artig for Citroën å slå storebror Peugeot fra tid til annen. De har gjort det i rallyløypa et par ganger i det siste, og nå er de først ute med å lansere den nye, felles flerbruksbilen.

Med C8 har Citroën det tredje sifferet på plass i sin nye modellrekke. Sammenlignet med forgjengeren Evasion har C8 fått langt mer elegante linjer samtidig som detaljer i eksteriør og interiør er fornyet. Den har også lagt på seg, spesielt i lengderetningen hvor den er økt med hele 27cm til 4,72m. Både bredde og høyde er nå 1,85m, en økning på forholdsvis beskjedne 2 og 4cm.

Citroën Norge har i første omgang valgt å konsentrere seg om to modellvarianter, en bensindrevet og en fyrt på diesel. Begge har et sylindervolum på 2,0 liter og bensinutgaven med betegnelse 2,0i X 16V yter 138hk og har et maks dreiemoment på 190 Newtonmeter ved 4100 omdreininger. Automatgear av typen ”autoaktiv” med sekvensiell kontroll er standard på denne.

Dieselversjonen har noe færre hester, 109, men kan til gjengjeld skryte av et dreiemoment på 270Nm allerede ved 1750 omdreininger. 5-trinns manuell geakasse er standard, og ytelsene for de to variantene er ganske like med toppfart på 178 (bensin) og 174 km/t, og en akselerasjonstid til 100 på henholdsvis 13,1 (bensin) og 13,4 sekunder.

Selv om bilen lages under fire forskjellige merkenavn, har Citroën sørget for å gi C8 en tydelig merkeprofil i form av en grill med det velkjente V-mønsteret og store lykter. Dørhåndtakene er i børstet aluminium og baklysene har transparent glass. Interiøret er lyst og vennlig og kjennetegnes av en bue under frontruten hvor de viktigste instrumentene er plassert.

Fem seter er standard i C8, men mot pristillegg kan den utstyres med to ekstra seter eller en benk for tre i tredje rad. Dermed kan du frakte inntil 8 passasjerer. Andre seterad er montert på en skinne slik at den skyves 15cm i lengderetningen. Bagasjerommet er fleksibelt og rommer fra 225 liter under hattehyllen med setene i bakerste posisjon til 1160 liter når disse skyves lengst mulig frem og du laster til taket. Når baksetene legges flatt får du et volum på 2948 liter. For øvrig har du 59 oppbevaringsrom i tillegg til bagasjerommet, så det blir trolig enklere å legge fra seg ting enn å finne dem igjen.

Klimaanlegg er standard på C8, likeså radio/CD-spiller med 8 høyttalere. ASR antispinn og ESP stabilitetsprogram må du imidlertid ut med noen tusenlapper ekstra for å få montert fra fabrikken. Sikkerhetsutstyret innbefatter blant annet ABS med bremsekraftfordeler og ekstra nødbremsesystem. Ved kraftig oppbremsing tennes automatisk nødlysene. Om uhellet er ute er det betryggende å vite at bilen er utstyrt med seks kollisjonsputer og automatiske beltestrammere samt en rattstamme som trekker seg tilbake.

C8 lanseres her i landet 9. april og Citroën Norge forventer et salg på ca 100 personbiler i 2003. I slutten av april vil den også bli lansert som varebil, og dersom du klarer deg med to eller tre seter kan dette være et attraktivt alternativ. Prisene for C8 personbil er som følger:

  • Citroën C8 2,0i X 16V Automat 5-seter: kr 376.900
  • Citroën C8 2,0 HDi X 16V 5-seter: kr 378.900
    ---
  • Pris for 2 ekstra seter: kr 6.000
  • Pris for 3-seters benk: kr 6.000
  • Pris for ESP/ASR: kr 6.600

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: