Fiat setter navn på de små
Vi fikk visst ikke med navnene på Fiats nye småbiler som ble presentert i Geneve. Så la oss rette opp det: I stedet for panda må du nå si Gingo (dsjingo skal det omtrent uttales som). Og den lille MPV’en, som er bygget på Punto-basis er døpt Idea. Mens Gingo ikke betyr noe som helst, noen steder, er Idea tross alt navnet på en designfirma i Torino, som faktisk ble grunnlagt for å gjøre spesielle jobber for Fiat, og som senere har skapt flere av Fiats karosserier, men som ikke hadde noe med dette karosseriet å gjøre. Fiat har imidlertid brukt konsulenter utenfra på disse to jobbene. Det later til at Bertone har hatt mer enn en finger med i Gingo, mens Italdesign har hatt sitt å si for Idea – derfor viste de også en styling mock-up av et av forslagene på sin egen stand, en av disse modellene med forskjellig utforming av høyre og venstre side slik at man kan se alternativer uten at det må bygges en 1:1 modell for hvert forslag. Gingo skal bygges i Polen der de nå bygger Seicento, og er den første i en serie spesielle småbiler som følger opp Fiat-tradisjonen med stort indre volum og masse kjøremoro. Så snart de følgende utgavene er lansert, 3-dørs og 4x4, sier Fiat at Gingo skal produseres i nesten 250.000 eksemplarer hvert år. Fem dørs debuterer i år, akkurat som Idea, mens de to andre først kommer neste år. Sammen med Idea og Lancia Ypsilon skal Fiats nye småbilfamilie selge 400.000 enheter årlig om et par år – det vil si en tredel av Fiats totale produksjon. Da er det viktig at kvaliteten er på høyde med A- og B-segment konkurrentene fra Korea og Japan, og – ikke minst – at de er så enkle å bygge at marginene er vesentlig bedre på disse enn de tidligere har vært på Fiats småbiler. Hvis begge disse forutsetningene er på plass er det opplagt at Fiat er på full fart mot svarte tall igjen. Og at Europa-salget i disse segmentene vil øke kraftig. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |