Räikkönen til topps i Malaysia og VM
Kimi Räikkönen gikk til topps i Malaysia Grand Prix. Dermed overtok den unge finnen også ledelsen i VM-sammendraget foran teamkollega David Coulthard.
Det ble en dramatisk start på Malaysia GP. Cristiano da Matta fikk tekniske problemer med sin Toyota og måtte starte løpet fra depotet i sin reservebil. Jacques Villeneuve ble stående på startplata i oppvarmingsrunden, og kom aldri i gang i løpet, samme skjebne led Giancarlo Fisichella i Jordan. De to Renaultene sto i første startrad og var raskt i gang da starten gikk. Men i andre sving ble Jarno Trulli regelrett torpedert av Michael Schumacher og snurret ut på gresset. Sammenstøtet medførte også problemer bakover i feltet hvor Montoya ble truffet av Pizzonia, noe som medførte at Montoya mistet bakvingen mens Pizzonia fikk sin frontvinge avrevet. Dermed ble det stor aktivitet i depotet allerede etter første runde. Montoya ble stående svært lenge og mistet dermed alle muligheter for en god plassering. Alonso tok teten og ble nærmest fult av David Coulthard, Nick Heidfeld, Kimi Räikkönen, Jenson Button og Rubens Barrichello. I den andre runden kom Räikkönen seg forbi Heidfeld og avanserte dermed til 3. plass bak teamkollega Coulthard. Men allerede på neste runde måtte Coulthard bryte med tekniske problemer i sin McLaren og Räikkönen avanserte dermed til 2. plass bak Alonso. Michael Schumacher kjørte inn i depotet for å få skiftet nese på sin Ferrari etter tre runder, og dermed ramlet den regjerende verdensmesteren ned til 14. plass i løpet. Noen runder senere ble Schumi idømt en ”drive through” straff for sitt sammenstøt med Trulli, og han hadde dermed et håpløst utgangspunkt for en topplassering. Imens åpnet Alonso en luke på ca fem sekunder til nummer to i løpet, Kimi Räikkönen. Lørdagens kvalifisering antydet at Renault hadde relativt lite bensin på sine tanker, og allerede etter 14 runder kom Alonso i depotet for sitt første pitstopp. Räikkönen overtok dermed teten foran Barrichello og Button mens Alonso kom på banen igjen på 4. plass foran Ralf Schumacher og Jarno Trulli. På runde 19 kjørte den unge finnen i depotet for sin første bensinfyllig og dekkskift. Han kom tilbake på banen på 2. plass, foran Alonso, mens Barrichello overtok ledelsen i løpet. Tre runder senere kjørte også brasilianeren inn til sitt depotstopp, og da alle de fremste hadde avviklet sine første stopp var Räikkönen igjen i tet foran Alonso og Barrichello. Imens hadde Ralf Schumacher avansert til 4. plass foran Jenson Button og Jarno Trulli. Räikkönen bygget seg etter hvert opp en solid ledelse til Barrichello mens unge Fernando Alonso tviholdt på sin 3. plass og Jenson Button kjempet med nebb og klør for å holde sin 5. plass foran Jarno Trulli. Tre runder før mål snurret Trulli, og dermed så hans kamp mot Button ut til å være over. Button fikk imidlertid tekniske problemer med sin BAR og ble passert av både Trulli og Michael Schumacher på den aller siste runden. Det samme skjedde i fjor da Button mistet en sikker pallplass til Schumi på siste runde, så Malaysia er ingen lykkebane for den unge briten. Kimi Räikkönen tok velfortjent sin første Formel 1-seier etter et feilfritt løp mens Rubens Barrichello tok 2. plass foran en lykkelig Fernando Alonso. Dermed hadde Renault fått uttelling for sin dristige strategi. 4. plassen gikk til Ralf Schumacher foran Jarno Trulli, Michael Schumacher, Jenson Button og Nick Heidfeld. Seks forskjellige team deler på de åtte poengplassene, noe som lover en spennende sesong. Blant dekkprodusentene la Michelin beslag på fire av de fem fremste plassene og viste nok en gang at deres dekk fungerer svært godt på varme dager. Temperaturen i Malaysia lå godt opp på 30-tallet. Kimi Räikkönen overtar ledelse i VM-sammendraget med 16 poeng foran kollega Coulthard med 10 poeng. Hele fem førere har scoret 8 poeng, Montoya, Barrichello, Alonso, Michael Schumacher og Trulli. Neste VM-runde kjøres i Brasil om to uker. Nå som Kimi har tatt sin første seier, er han garantert sulten på mer suksess. Resultater Malaysia Grand Prix:
Dekk: M=Michelin, B=Bridgestone Artikkel fra www.firmabil.no URL: |