Bedring fra Castagna?
Castagna er et eldgammelt italiensk karosseri-navn. Noen har klart å gjenopplive navnet, men ikke glorien. Forsøkene derfra har vært patetiske til nå, men kanskje merker vi et lite gløtt av håp? Vittoria het en modell Castagna viste på Geneve-utstillingen i 1995. Bilen selv, Alfa 75-basert, var ganske grusom, men det var jo spennende at dette gamle navnet dukket opp igjen. Kanskje det kunne bli til noe? Året etter presenterte en fyr som heter Italo Castiglioni et grusomt, fiolilla-lakkert opplegg som han kalte Auge. Spør ikke meg om hvorfor, verken om navn eller fasong. Men siden det ikke var et eneste kjent navn bak, og på tross av at den var basert på noe såpass progressivt som Maseratis daværende Quattroporte, var det jo et visst håp om at den bare ville forsvinne hvis vi lukket øynene lenge nok. Ikke håp om det nei, tvert om ble den omlakkert og dukket opp i sin nye ham på Villa d’Este week-enden i fjor. Da under Castagna-navnet. Men akkurat like fæl, med paviliongtaket og den korpulente coca-fasongen sin. Og jommen klarte de ikke å overbevise alle snobbene om at det var en introduksjon. Ikke bare grusom å se på, men en lett liten historieforfalsking også! Og jommen tok de den ikke med til Geneve i år også, sammen med en annen som var nesten like teit og nesten like lite vellykket. G.C. heter den nye modellen og er bygget på et bakhjulsdrevet V6 motorisert Alfa chassis. Hvorfor den heter G.C. aner jeg heller ikke. Grusomme Castagna? Dessuten hadde de en tredje modell i Geneve. Men den sto, originalt nok, under et pledd hele utstillingstiden, påskrevet en trussel om at den skulle debutere i april en gang – datoer som, surprise, surprise, faller sammen med Villa d’Este. Rossellini skal den modellen hete, og akkurat nå har Castagna offentliggjort noen uklare antydninger av hvordan fasongen kommer til å bli. Jeg ser ikke akkurat frem til å se frem mot den heller. Bygget på V12 Ferrari-plattform, og fremdeles tegnet av en arkitekt ved navn Gioacchino Acampora, som jeg tross masse søk, og mange spørsmål, ikke har klart å oppdage noen andre arbeider fra. Det er disse tre han er kreditert så langt her i verden. Men nå får de endelig en fast adresse i et nytt tre etasjers bygg i nærheten av Milano, jeg får spørre ham neste gang jeg er forbi om hva de egentlig tenker på. Den kommende modellen er selvfølgelig oppkalt etter Roberto Rossellini, den kjente italienske film-makeren. Urettferdig å trekke ham inn i dette her. Når han kjøpte Pininfarina-karosserete Ferrarier til sin fru, Ingrid Bergman, viste han en stilsikker smak som antyder at disse skapningene nok ikke ville vært førstevalget. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |