Cash til Fiat
I løpet av et par dager har Fiat solgt forsikringsselskapet Toro for 2,4 milliarder Euro, samtidig som den største enkelt-eieren, Agnelli-familien, har tilført bedriften 250 millioner Euro i kontanter. Toro-salget har ligget i kortene lenge, at det nå er i boks ga Fiat en ren fortjeneste på 350 millioner Euro og vil være med på å kutte gjelden med 1,4 milliarder. Det neste som skal selges er Fiat Avio som man også regner med vil bringe en meget god pris. Problemet med disse to salgene er at begge virksomhetene er meget profitable og at de har sørget for både inntekter og en formidabel kontantstrøm for den lett handicappede bilfabrikken. Men på den annen side er det meget nå som taler til fordel for investeringer i bilproduksjon. Når Agnelli-familien gjennom sitt investeringsselskap legger nye 250 millioner Euro i potten er det ikke bare av sentimentale grunner. Giovanni Agnelli & Co er kjent som en av Italias smarteste investorer og dette betyr nok at de ser fortjeneste i enden av planen for å bringe inn 2 milliarder friske Euro i løpet av de neste 18 månedene. For midt oppi alle problemene jobber GM og Fiat sammen som om intet forstyrrer bildet. Allerede nå sier de to at hver av dem sparte 350 millioner Euro på samarbeidet (GM eier 20% av Fiat) i fjor, og begge regner med at tallet vil nå en milliard i 2005. Felles innkjøp er hovedforklaringen foreløpig, men snart kan de føre opp felles utviklingskostnader på sparesiden også. Det skal ikke ta lang tid nå før vi finner felles motorer, gearkasser og andre komponenter i fabrikkenes biler. Og fra 2007 vil vi møte både en ny Astra og en ny Stilo som kommer til å dele plattform. Og dette blir fortalt på en slik måte at det virker som ingen tviler på at det virkelig vil bli et 2007 for begge merkene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |