Castrol sponser superbil
Det var en periode jeg gjerne spiste Castrol på brødskivene. Det var da de hjalp til å få noen norske racingminner restaurert, og utstilt. I Sveits skjer fremdeles noe av det samme. Orca C113 heter en superbil de har vært med på å få frem. Den ble vist i Geneve. Oppskriften er ganske oppsiktsvekkende. Et ultralett skall, med spor av gamle Bugatti EB 110 fra 1991, bygd på et chassis med rene racing-røtter drevet av en fem-sylindret Volvomotor som her gir 380 hester. Resultatet sies å være 0 – 100 på mindre enn 3,5 sekunder og en toppfart på 330 km/t. Dersom dette stemmer er det raske enn en Porsche GT2 i begge avdelingene, og raskere til 100 enn en Ferrari Enzo. 1,97 kg pr. hestkraft er ytelsesforholdet i denne blå bomben, Ferrari Enzo ligger på litt over 2 kg/hk. Nå er det enda ikke snakk om noen bil som er i produksjon, men det ene utviklings-eksemplaret er sertifisert og godkjent for landeveien av sveitsiske myndigheter, og der slippes ikke hva som helst ut i trafikken, nei. Orca føyer seg pent inn i rekken av sveitsiske superbiler fra Monteverdi og Sbarro, eller blant spennende one-off modeller, som de fra Rinspeed. Her er det en fyr med virkelig dilla, René Beck som har lagt ned 15.000 timer og masse penger for å få en tretten år gammel drøm på hjul. Og siden han startet på dette i slutten av seksti-årene er det kanskje ikke så underlig at formen har tatt litt etter de tidlige Bugattiene – det var jo det som var verst den gangen. Og selv om linjene har noen år på baken, går det ikke an å snakke om gammeldags her. Dette er bare funksjonelt, noe bl.a. en luftmotstandskoeffisient på 0,26 forteller om. Men det er en liten, munter parallell med Bugattien her. Marcello Gandinis Bugatti brukte baklykter fra en Alfa Romeo 164. Beck har hentet baklyktene fra en Alfa Romeo 33. Motoren er en trimmet utgave av den 2,3 literen du finner i blant andre Volvo V70. Denne stammer fra 1998 og ga den gang 250 hester. 380 representerer en solid økning. Nå er Beck inne i en fase der han forsøker å lage en forretningsplan. Han regner med at bilen vil tåle en pris på 150.000 Euro, og har et mål på å selge 15 biler/år. Han skal ha den med til Villa d’Este i april, og der finnes det kanskje noen som er villige til å gå inn i prosjektet, eller kjøpe en bil eller to. Hvis ikke er nok den € 1 million som allerede er investert forholdsvis fortapt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |