[]
[] [firmabil.no] []

BMW letter


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



At BMW letter har kanskje noe med flytradisjonene å gjøre? Eller ikke. For akkurat nå er det M3 som letter. Med 110 faktisk. Sammen med endel flere hestekrefter og andre nye detaljer er det blitt en helt ny bil med det gode gamle CSL-navnet.

I 70-årene bygget BMW sin første CSL på basis av den populære 3 liter Coupéen. Du hadde 3,0 CS Coupé, så hadde du CSi og på toppen av kaka sto CSL – Coupé, Sport og Leicht eller Lett.

På Frankfurt-utstillingen i 2001 var de tilbake med det de kalte et CSL-konsept, men ingen var vel i tvil om at her mente man alvor. Med utgangspunkt i en M3 og med forholdsvis uoriginalt bruk av forholdsvis avansert materialer og med skikkelige prestasjoner var det helt åpenbart at BMW kunne ta seg godt betalt for en spesialutgave av 3-Serien. Men det tok altså nesten 2 år før folket kunne stille seg i kø. For først på Geneve-utstillingen sto produksjonsmodellen der.

Litt, men ikke mye, endret i forhold til konseptet. Enda noen flere kg som var skrelt av, og enda noen hester de har funnet nede i motoren. Resultatet er blitt en bil som kjører Nürburgring på under 8 minutter (og da snakker vi ikke Mickey Mus banen som Formel 1 folket bruker). Det er svært raskt og forteller om en bil som også har kjøre-egenskaper, ikke bare aks og brems.

Men 3,85 kg/hk er meget bra for en bil som egentlig kan ta med hele familien på ferietur i svært akseptabel komfort. Den lave vekten på 1385 (og i 2003 er faktisk dette lavt!) oppnås blant annet ved å bruke kullfiber forsterkede materialer som har en egenvekt på godt under 2,0. Aluminium ligger på 2,8 og stål på hele 7,8 – så det er klart at om du kan få brukt noen kubikkcentimeter av det lette materialet, så vil det monne.

Men det hjelper jo også når de tar 3246 ccm motoren opp til 360 hester ved nesten 8.000 omdreininger og slipper dem ut via en skikkelig clutch og en seks trinns klikk-klakk kasse. Bremsene er det også gjort mye med, men fremdeles finner vi støpejern i skivene, og ikke antydning av keramikk.

Det er en rekke andre spesialiteter her, du finner for eksempel noen nye aerodynamiske elementer under bilen, og det er utviklet egne Michelin Pilot dekk for akkurat denne modellen for eksempel, og kjøreprogrammet har en egen ”track”-innstilling som gjør at stabilitetshjelperen ikke blir vekket før du er på den absolutte grensen. Så selv om du ikke slipper unna elektronikken her heller så høres ikke under-8 på Nürburgrings Nordschleife ut som om den hindrer fremdriften i vesentlig grad. 8 minutter der med en fireseters produksjonsbil har lenge vært ansett som en slags lokal lydmur.

BMW M3 CSL kan du få i sølv eller svart og bilen er i produksjon nå, med en stor grad av håndarbeid involvert. For eksempel er hele taket bygget av lettvekts-spesialister ved fabrikkens tekniske utviklingssentrum i Landshut. Mer eksklusivt kan du nok ikke få det fra en volum-produsent. Med elektronisk regulert toppfart på 250 og 0-100 på 4,9 kan du ikke få noen familiebil som er særlig raskere heller.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: