GM samler EU-interessene
Mer og mer av det som skjer i GM-sfæren i Europa virker sentralt styrt. Hvorfor skulle ellers både Subaru og Alfa Romeo nå grense inn i SAABs privatliv for eksempel? Praten om den kommende SAAB 9-2 blir stadig mer intens. Og historien om at den blir basert på en Subaru-plattform, blir mer og mer overbevisende, samtidig som forsøkene på å avkrefte den blir stadig mer dempet. Logikken er selvfølgelig at Subaru er sær nok til også å kunne brukes som en SAAB – der blir det ikke snakk om noen ren europeisk småbil-følelse, men en mer utpreget performance-vinkling allerede fra bunnen av. Men siden all SAAB-konstruksjon nå er overført til Opel, betyr kanskje det at Opel også tenker litt Subaru innimellom, eller vil det bli en ren Subaru-konstruksjon som får SAAB-karosseri og –merke? Japanske kilder antyder at 2006 vil bli lanseringsåret. Samtidig later det nå til å være klart at SAAB ikke lenger er involvert i utviklingen av den store plattformen som de i sin tid utviklet sammen med Alfa Romeo. Den italienske delen av spiseseddelen på kantina i SAABs designavdeling, forsvant i fjor høst, så det var vel da italienerne tok med seg dette prosjektet for å fullføre det selv. Prosjekt 939 heter det der, og skal være grunnlaget for bl.a. den nye 156 og den nye serien av biler skal representere omstarten på eksporten til USA i 2007. Hva SAAB da skal bruke for å erstatte 9-5 er ikke åpenbart for oss utenfor. Samtidig later det til at høstens nye Astra, som debuterer i Frankfurt, vil være bygget på et utviklet utgave av Opels T-plattform og den vil med tiden danne grunnlaget for den neste Stilo. Fiat har sagt at minst en million biler vil bli bygget på den hvert år. Men det er ikke derfor en av spisesalene i Torino nå også har tysk meny. Det er fordi det er kommet 50-60 ingeniører fra Rüsselsheim for å jobbe sammen med Fiats folk på den nye lille plattformen Den skal være basis for neste Punto og Palio, og – et år senere, 2007-modellen av Corsa. Med 20 prosent i Subaru og 20 prosent i Alfa/Fiat later det til at GM for tiden trekker maksimal nytte ut av forbindelsene. Og på dette nivået er det ikke snakk om krise verken her eller der. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |