Ny Superman hos Ford
Det er alltid gøy å holde øye med personal-endringer i industriens toppetasjer. Noe av det ferskeste hos USA-Ford gir grunnlag for både begeistring og spekulasjoner. Chris Theodore ble hentet fra Chrysler i 1999. Det var avsatte Jac Nasser som hentet ham over til Ford, der han fikk jobben som sjef for utvikling av nye modeller for Nord-Amerika. Bakgrunnen hans var upåklagelig. Han var ansvarlig for PT Cruiser-suksessen, og satt som sjef både for Neon- og Voyager-familie plattformene. Men han hadde jo ikke rent Ford-blod i årene, og det later fremdeles til å være viktig der. For selv om han har fått masse applaus, blant annet for å ha utformet en skikkelig strategi for Lincon/Mercurys fremtid, er han nå flyttet opp og til siden. Men med en såpass tåkete stillingsbeskrivelse som ”vice president advanced product creation” der han skal konsentrere seg ”om å komme opp med den neste store greia” kan det nesten høres ut som han er parkert. Og at dette er holdeplassen for den siste av outsiderne som ble hentet inn under Nasser. For når 42 år gamle Phil Martens (bildet) nå erstatter Theodore i Nord-Amerika jobben er det helt klart at uansett hvor mye Ford legger vekt på å presisere at dette er udramatisk, er det et signal om at nå må verden revitaliseres. Og det er akkurat det Martens har vist at han kan. Han begynte hos Ford i 1986, har hatt en forholdsvis udramatisk karriere i produktutvikling, inntil han ble sendt til Hiroshima i 1999 for å ta tak i Mazdas produktutvikling. Den nye personbil-familien, fra 2 til 6, sammen med future-classics som RX8, er hans. Og ingen krangler på den produktserien. < Nå skal han overta et utviklingsbudsjett som er dobbelt så høyt som GMs (i forhold til omsetningen) men åpenbart vesentlig mindre effektivt utnyttet. For enda har for eksempel ikke Ford nådd målet om å redusere plattformtallet fra 16 til 12, eller kutte tiden fra konstruksjonsstart til produksjon med 25%. Begge disse oppgavene blir hans, samtidig som han må få farge på produktene. Men med kvaliteter som ikke bare inkluderer masse produkt- og produksjonskunnskap, men også en glimrende evne til å spotte trender, og en imponerende hands-on holdning, høres dette ut som om Ford har en ny Superman på scenen. Noen av oss vil kanskje savne 52 år gamle Chris Theodores glede over å fylle servietter og bordduker med kjappe, gode skisser, og han vil vel alltid bli husket som mannen som gjenfødte GT 40. På den annen side vil han også være mannen med Fords rekordstore antall tilbakekallinger og store kvalitetsproblemer. Aksjonærene lar seg ikke akkurat imponere av de sentimentale kvalitetene i innsatsen hans. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |