[]
[] [firmabil.no] []

Enda flere nye Fiater


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Fiat fortsetter modelloffensiven sin, selv om denne gangen vekker det nok litt mindre oppmerksomhet enn alle Geneve-debutantene gjorde. Ikke minst fordi debut-arenaen var nyttebilutstillingen i Parma.

Det er ingen grunn til å påstå at de nye modellene er like oppsiktsvekkende som Gingo og Idea fra Geneve-utstillingen heller, men begge de to som kommer her er interessante, ikke minst fordi de kommer til å være gode produsenter av både kontantstrøm og profitt.

Den første er en ny Strada Pick Up. Nytt design – også med mulighet for langt førerhus – og med den nye 1,9 liters JTD-motoren på 80 hester. En lystig enhet.

Bilen bygges, som forgjengeren, ved FIASA-fabrikken i Brasil og kommer nok til å vedlikeholde merkets posisjon som den ledende pick-up’en i Sør Amerika (25.000 biler pr. år), og med solid andel i Italia også (3.600 i fjor).

Den nye modellen er åpenbart beregnet med større Europa-salg i tankene, ikke minst derfor har man nok sørget for 30 cm ekstra plass bak setene i den lange førerhus-utgaven, uten at det har gått ut over totallengden på 440 cm. 700 kg nyttelast og helt klart også presentabel som hobby- og fritidsbil, dersom du ikke har noe passende yrke som eier-alibi.

Den andre nyheten er varebilutgaven av Stilo Multi Wagon. Komfort og utseende som Stilo stasjonsvogn, men med 1600 liter varevolum kan den brukes til mange kommersielle oppgaver. Lav lastehøyde, 54 cm, og nyttelast på inntil 570 kg (anhengig av komfortgrad) gir også argumenter for bilen som arbeidshest. Denne er ment å erstatte Marengo som har vært solgt i 23.000 eksemplarer i løpet av sitt liv.

Også her er 1,9 liters JTD motoren en mulighet, men her er alternativet en sterkere 115 hester utgave av den samme maskinen. Diesel er altså eneste mulighet her. På Strada kan man også få en 1,2 liters bensin.

Begge bilene vil være på markedet i Italia i år, Stilo-varebilen allerede i mai med firedørs utgaven sin. Begge vil styrke Fiat markert i den lette yrkesbil-klassen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: