[]
[] [firmabil.no] []

Andre strake seier til Räikkönen


Terje Ringen - BilNorge



Kimi Räikkönen gikk seirende ut av et svært dramatisk Brasil Grand Prix. Men den som var gladest, i cirka fem minutter, var Giancarlo Fisichella som trodde han hadde vunnet sitt første GP-løp. Og tredje trinn på seierspallen sto tom under premieutdelingen.

Alle som har savnet action i Formel 1, har grunn til å smile bredt etter dagens VM-runde, for maken til løp har vi ikke opplevd på lenge. Nye regler kombinert med et ufyselig vær sørget for spenning i særklasse fra Sao Paulo i nesten to timer. Da ble løpet rødflagget grunnet to stygge kollisjoner i samme sving. Men la oss starte med begynnelsen.

 

Da løpet skulle starte var banen søkkvåt, og etter et kvarters forsinkelse ble løpet dratt i gang bak safety car som ble på banen i 8 runder før den slapp løs feltet. Rubens Barrichello hadde pole position, men allerede på første frie runde, den niende i løpet, ble han passert av David Coulthard. Da bilene passerte etter ni runder, hvorav 8 bak safety car, ledet Coulthard foran Barrichello, Webber, Räikkönen, Montoya og Trulli.

 

Finsk regnmester

McLaren bilene gikk fort i dag, og på neste runde passerte Kimi Räikkönen både Mark Webber og Rubens Barrichello og knappet raskt inn på sin teamkollega, David Coulthard. Den unge finnen manøvrerte sin McLaren mesterlig på det vanskelige føret, og runden etter var han også forbi Coulthard og overtok ledelsen i løpet. Bak ham kom også Montoya i fullt firsprang og passerte både Webber, Barrichello og Coulthard i løpet av et par runder.

 

Coulthard gjenerobret andreplassen fra Montoya etter runde 14 mens Michael Schumacher fra startspor 7 også avansert i feltet. Etter 15 runder var de to McLaren bilene med Räikkönen og Coulthard i tet foran Montoya, Michael Schumacher, Webber og Barrichello.

 

Etter 18 runder knakk det ene hjulopphenget på Firmans Jordan sammen, og i snurringen briten ble kastet ut i dro han med seg Olivier Panis i Toyota. Dermed kom safety car tilbake på banen slik at vrakrester fra de to bilene kunne fjernes. Mange benyttet denne anledningen til å foreta sin første pitstopp. Da løpet ble restartet etter 22 runder beholdt Räikkönen teten foran Coulthard og Schumacher mens da Matta hadde avansert til 4. plass foran Barrichello og Montoya.

 

Schumi-krasj

Bare to runder etter restarten smalt det igjen, denne gangen kjørte først Montoya av banen for deretter å få følge av Pizzonia på samme sted sekunder senere. Og runden etter gjorde Michael Schumacher for tredje gang i løpet av like mange løp en førerfeil som medførte at han dro av på samme sted som de to syd-amerikanerne og måtte forlate sin Ferrari.

 

For tredje gang kom safety car på banen, og nå benyttet Räikkönen anledningen til å foreta sitt første depotstopp. Finnen sto lenge og fylte trolig nok bensin til resten av løpet. Han ramlet dermed helt ned til niende plass. Etter tre runder kjørte safety car i depotet, og Coulthard tok teten foran Barrichello, Ralf Schumacher, Webber, Button, Alonso, Verstappen, Fisichella og Räikkönen. Allerede runden etter hadde Räikkönen avansert to plasser.

 

Nå dro i rekkefølge først Verstappen og deretter Button av banen, begge på samme sted som Montoya, Pizzonia og Schumi. Enda en gang kom safety car på banen og samlet feltet. Tre runder senere slapp den feltet og igjen satte Räikkönen opp et fantastisk tempo og passerte først Alonso og deretter Ralf Schumacher slik at han inntok tredjeplass bak Barrichello og løpsleder Coulthard. Bak finnen fulgte Ralf Schumacher, Fisichella og Trulli.

 

Hjemmefavoritten i tet

Ekstatiske tilstander oppsto på tribunen da Barrichello på runde 44 da Barrichello passerte Coulthard og overtok ledelsen i Brasil GP. Men dessverre skulle heller ikke denne gangen brasilianeren lykkes på hjemmebane. Igjen måtte Rubens bryte med tekniske problemer til stor skuffelse for seg selv og sine titusener av fans.

 

Coulthard tok tilbake teten og ble nærmest fulgt av sin teamkollega, Kimi Räikkönen. På tredjeplass fulgte Ralf Schumacher foran Fisichella, Trulli og Alonso. På runde 48 kjørte Ralf Schumacher inn til sitt siste pitstopp og ramlet dermed ned til 9. plass bak Mark Webber. Imens holdt Fisichella høyt tempo og knappet raskt inn på Raïkkönen som igjen overtok teten da Coulthard foretok sin andre pitstopp etter 52 runder.

 

Først når det gjaldt

Etter 53 runder passerte Räikkönen målstreken først, bare for å bli passert av Fisichella sekunder senere. For første gang på flere år var en Jordan i ledelse, men denne gangen skulle lykken bli kortvarig.

 

Mark Webber hadde en spektakulær krasj på neste runde, og like etterpå kom Fernando Alonso til åstedet og ble satt i en voldsom spinn etter å ha kjørt over vrakrester fra Webbers Jaguar. Banen var nå så full av deler at løpsledelsen ikke hadde andre muligheter enn å rødflagge løpet.

 

Jubelen var stor hos Jordan og Fisichella som hadde tatt den første seieren i sin karriere, trodde man. Men da de offisielle resultatene ble fremlagt viste de Kimi Räikkönen som seierherre foran Fisichella og Alonso. Resultatet ble nemlig avgjort etter 53 runder, sekunder før Fisichella passerte Räikkönen og før Webber og Alonso krasjet. Dermed må Fisichella fortsatt vente på sin første seier. Og Alonso, som krasjet stygt, var ikke i stand til å entre seierspallen for å motta sin andre tredjepremie på to uker.

 

Dagens vinner var Formel 1 som fremviste et av de mest spennende løp jeg har opplevd etter å ha fulgt sporten på nært hold i over 20 år. Mye må selvsagt tilskrives værforholdene, men de nye reglene er utvilsomt også med på å piffe opp sporten. Neste VM-runde er San Marino GP om to uker, den første runden i Europa i år. Kimi Räikkönen og McLaren har festet et godt grep på årets mesterskap mens Ferrari og Michael Schumacher ser ut til å være langt fra sin dominerende posisjon fra de siste sesongene. Igjen er F1 blitt en publikumsvennlig sport.

 

Hvem som hadde vunnet om dagens løp hadde blitt fullført, får vi aldri vite. Men sannsynligheten er stor for at Räikkönen kunne fullført uten flere pitstopp mens Fisichella trolig måtte innom depotet for en ekstra skvett bensin. Begge kjørte mesterlig på det vanskelige føret

Resultat Brasil Grand Prix:

Pos

Fører

Nasj

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

Kimi Räikkönen

FIN

McLaren-Mercedes

M

1:29:53,179

2

Giancarlo Fisichella

ITA

Jordan-Ford

B

+ 0,831

3

Fernando Alonso

SPA

Renault

M

+ 6,695

4

David Coulthard

GB

McLaren-Mercedes

M

+ 7,391

5

Heinz-Harald Frentzen

TYS

Sauber-Petronas

B

+ 9,392

6

Jacques Villeneuve

CAN

BAR-Honda

B

+ 17,910

7

Mark Webber

AUS

Jaguar-Cosworth

M

+ 20,070

8

Jarno Trulli

ITA

Renault

M

+ 23,569

9

Ralf Schumacher

TYS

Williams-BMW

M

+ 33,556

10

Cristiano da Matta

BRA

Toyota

M

+ 1 runde

Dekk: M=Michelin, B=Bridgestone


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: