BMW fra Kina
Nå er også BMW endelig klar med produksjon i Kina. Sammen med Brilliance, der krisen etter en forsvunnet finansakrobat nå later til å være overstått, er det underskrevet en avtale om foreløpig 30.000 lokalt produserte biler. Brilliance er notert på små-selskap børs i USA og har kjørt med ganske transparente regnskap. Problemet var at en av eierne, Yang Ring, lenge hyllet som en av Kinas største entreprenører og rikeste menn, via et smart holding-selskap på Bermuda, plutselig viste seg å kjøre ganske urent. Han ble ettersøkt over hele verden, og imens sto blant annet Brilliance-delen av imperiet hans og vaklet litt. Men BMW har holdt kontakten hele veien, ikke minst – sier BMWs folk – fordi Brilliance var en av de store kinesiske bilprodusentene som ikke ville komme til å konkurrere med deres modeller. De fleste andre europeiske og amerikanske fabrikker som lager joint ventures med kineserne, opplever at partneren gjør tilsvarende avtaler med andre, slik at det blir ganske stor intern konkurranse ofte. Hos Brilliance ville ikke det skje, og med alle avtaler på plass, og en årlig kapasitet på 30.000 biler, bestående av 3- og 5-serie, er endelig også BMW på plass i det markedet i verden som øker raskest. BMW og Brilliance har som vanlig gått inn i et 50/50 partnerskap, og de skal dele investerings-summen på 450 millioner Euro. I 2005 skal fabrikken være på lufta.
Motorproduksjon i England Det er nye motorer for Mini, 1-Serien og X3 som skal bygges der, noe som betyr at den felles motorproduksjonen de har for bl.a. Mini-motoren, sammen med Chrysler i Mexico, skal opphøre. Det er riktignok fem år før kapasiteten skal økes fra dagens nivå, men signalene er like positive for det. Sannsynligvis er den nye motoren den som utvikles i samarbeid med PSA, som vil være litt mindre enn den fireren som i dag bygges i Hams Hall. De motorene går alle i 3-serien, men skal med tiden også inn i 1-serien og X3. Det betyr at før den nye motoren kommer, skal motorproduksjonen økes fra dagens 150.000 pr. år, til det dobbelte. Slik den står i dag har fabrikken en max-kapasitet på 400.000 motorer årlig, den økningen kan skje uten særlige investeringer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |