Trans-kinesisk ny-bil
Yulon er et av de Fjerne Østen selskapene som favner nokså mye. Hjemme i Taiwan bygger de Hondaer og Nissan-modeller, de jobber sammen med fastlands-Kina-selskaper både på salg og produksjon og nå lanserer de en ny Kina-kinesisk Mitsubishi Lancer. Egentlig er vel ikke nok en Lancer-utgave av så veldig stor interesse, men bakgrunnen er spennende, og viser klart at når vi her hjemme snakker om samarbeide over merkegrensene og komponent-deling så er vi ikke kommet halvveis en gang. Yulon Motor Co er Taiwan basert. 25% av dem eies av Nissan i Japan. Yulon eier imidlertid også en annen Taiwan-fabrikk, China Motors. Der bygges det Mitsubishi. Yulon bygger først og fremst Nissan-modeller, men også en og annen Honda. At de også eier 34% av Nissan på Filippinene kommer i tillegg, men bare som en bisetning i årsrapporten. Bare fra Yulon kommer det ca. 75.000 biler årlig, og med Mitsubishi-delen er man oppe i over 100.000 enheter. Med andre ord: en av Taiwans ledende operatører. Samtidig har de salgssamarbeid med andre i fastlands-Kina med Dong Feng, gjennom et selskap som heter Aeolus Automobile. Sammen har de også begynt å bygge utvalgte Nissan-modeller. Med 40.000 biler regner de med å bli 5. største sedan-produsenten i Kina i år. Nå har de imidlertid offentliggjort enda et samarbeide. Sammen med Fujian Motor Corp har China Motors satt i gang produksjonen av en Lancer-utgave. Lioncel skal den hete lokalt, og denne vil komme midt i det sterkt økende mellomklasse-markedet, med sin pris på mellom 123.990 og 178.800 yuan (omtrent det samme i NOK). De to partene kjenner hverandre, frem til nå har de bygget varebiler sammen, men 25.000 personbiler årlig er et helt nytt kapittel. Det er imidlertid et logisk kapittel, for når vi ser på organisasjonskartet for Fujian ser vi at her har Daimlerchrysler, som eier 37% av Mitsubishi, en 15 prosent eierandel. Dermed er det jo bare logisk, plutselig, at denne modellen kommer derfra, med den samarbeidshjelpen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |