[]
[] [firmabil.no] []

Prisene må opp


Torstein Magelssen - Redaktør



Alle klager. Både transportører og leverandører av transportmateriell. Prisene på landeveistransport i hele Europa er alt for lave. Hvordan kan vi påstå det?

Se bare hva man kan finne på å flytte Europa rundt på lastebil. Et firma i Nederland kjører reker fra fiskere i Nederland, tvers igjennom Frankrike og Spania. Deretter blir semivogntoget skipet over til Marokko. Hvorfor?

Fordi der er det så billig arbeidskraft at det lønner seg å frakte rekene helt dit for at de skal bli renset. Når de er ferdig renset blir rekene emballert, lastet inn i en termotralle for så å ta ferge over til Spania og bli kjørt landeveien gjennom Spania og Frankrike og opp til Nederland for salg til konsumenter.

Et annet firma transporterer klær tvers igjennom Europa fordi det er ekstra billig å sy i en glidelås i et bestemt land!
Det er klart transport er for billig!
Men for å få gjort noe med dette, må det bli aksept for at transport skal koste. Og skal en samlet bransje få snudd trenden mot høyere priser, må de slutte å knekke hverandre med alt for lave priser – slik det foregår i dag. Transportører, lastebileierforeninger, sjåførorganisasjner må sammen arbeide for at transportprisene må opp.

Vi konsumenter har de siste ti-årene vært svært fokusert på lave priser. På mat, på klær, på utstyr til hjemmet, ja på det meste. For at prisene skal kunne holdes lave, må man legge produksjonen av en rekke varer til land med lave omkostninger, lave lønninger og billige lokaler. Men ettersom vi bor i et høykostland, må disse varene fraktes til oss, på landeveien.
Hadde transport hatt en høyere og riktig pris, kanskje ikke det hadde lønt seg å flytte landets møbelindustri østover. Om transportkostnadene var høye nok, ville vinninga gått opp i spinninga.

Også samfunnsøkonomisk og miljømessig må det være riktig å heve prisene på transport.
Fordi det er så store mengder lastebiler på vei igjennom Tyskland, forsøker myndighetene å redusere denne mengden ved å legge på avgifter. Det skal gjøre transportene dyrere og dermed redusere mengden gods på vei gjennom Tyskland.

Men hadde det ikke vært mye bedre at transportørene tok en høyere pris, enn at myndighetene hever prisene på transport med å få inn enda mer i avgifter?
Om ikke transportørene snart kan få ut en høyere pris, vil leverandørene av lastebiler og påbygg snart ikke kunne drive en videre utvikling. For at de skal tjene penger og investere i utvikling av fremtidens motorer, må transportørene tjene mer penger, slik at de har råd til å betale mer for transportmateriellet.

Vi skal ikke på denne side arbeide for å redusere godsmengden på veiene i Europa. Men sannheten er at om ikke samfunnet snart finner en måte å redusere mengden på, vil Europa gå i stå. Veksten i gods som skal flyttes mellom landene er så formidabel at det ikke finnes kapasitet til å ta alt sammen. I det perspektivet ville det være bedre om transportmengden gikk ned og prisene opp.

Men det er vel kanskje ren ønsketenkning?

Det er en underlig verden vi lever i.

Kjør forsiktig og hensynsfullt!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: