Prisene må opp
Alle klager. Både transportører og leverandører av transportmateriell. Prisene på landeveistransport i hele Europa er alt for lave. Hvordan kan vi påstå det? Se bare hva man kan finne på å flytte Europa rundt på lastebil. Et firma i Nederland kjører reker fra fiskere i Nederland, tvers igjennom Frankrike og Spania. Deretter blir semivogntoget skipet over til Marokko. Hvorfor? Fordi der er det så billig arbeidskraft at det lønner seg å frakte rekene helt dit for at de skal bli renset. Når de er ferdig renset blir rekene emballert, lastet inn i en termotralle for så å ta ferge over til Spania og bli kjørt landeveien gjennom Spania og Frankrike og opp til Nederland for salg til konsumenter.
Et annet firma transporterer klær tvers igjennom Europa fordi det er ekstra billig å sy i en glidelås i et bestemt land!
Vi konsumenter har de siste ti-årene vært svært fokusert på lave priser. På mat, på klær, på utstyr til hjemmet, ja på det meste. For at prisene skal kunne holdes lave, må man legge produksjonen av en rekke varer til land med lave omkostninger, lave lønninger og billige lokaler. Men ettersom vi bor i et høykostland, må disse varene fraktes til oss, på landeveien.
Også samfunnsøkonomisk og miljømessig må det være riktig å heve prisene på transport.
Men hadde det ikke vært mye bedre at transportørene tok en høyere pris, enn at myndighetene hever prisene på transport med å få inn enda mer i avgifter? Vi skal ikke på denne side arbeide for å redusere godsmengden på veiene i Europa. Men sannheten er at om ikke samfunnet snart finner en måte å redusere mengden på, vil Europa gå i stå. Veksten i gods som skal flyttes mellom landene er så formidabel at det ikke finnes kapasitet til å ta alt sammen. I det perspektivet ville det være bedre om transportmengden gikk ned og prisene opp. Men det er vel kanskje ren ønsketenkning? Det er en underlig verden vi lever i. Kjør forsiktig og hensynsfullt! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |