Saabs merkenavn utvannes
Det er sånn sett ingen bombe at Saab har registrert 9-8 som merkevare. Når de har begynt et system er det jo lurt å beskytte alle mulighetene. Men nå spekuleres det i at 9-8 skal bli en bil. En slags utvannet erstatning for Oldsmobile! Det er mer stoff om Saab i Amerikansk presse enn i svensk for tiden. Ikke så underlig kanskje, bortsett fra noen lokale arbeidsplasser er Saab i ferd med å bli en tysk bil (Opel) som taper store mengder amerikanske (GM) penger. Og amerikanske aksjonærer (hvem har ikke en aksje eller to hos Generalen?) er mer interessert i Return enn i Tradisjon og Sentimentalitet. I 10 av de 12 årene Saab har ligget i Generalens armkrok har de brukt mange flere penger enn de har tjent. Tap heter det. Alt for stor respekt har nok amerikanerne hatt for svenskenes tradisjon og særpreg. Det har vært en respektfull hands-off politikk helt til 9-3 ble utviklet på basis av byggeklosser, men ganske modifiserte byggeklosser, fra den nye Vectra. Etter det har man droppet en planlagt Cadillac-basert syv-seter, man har droppet samarbeidet om en felles modell med Alfa Romeo, det later til at man planlegger en 9-2 med Subaru-elementer, man har fjernet en rekke arbeidsplasser, man har flyttet både konstruksjon og store deler av markedsføring til Opel i Tyskland, og nå ser det også ut til at Saab-merket – altså bare merket – skal eksporteres til USA for å limes på fronten av en USA-produsert SUV. 9-8 skal den altså hete, sies det, og denne etiketten vil vi altså kunne komme til å finne på det som ellers ville hete Oldsmobile Bravada, dersom ikke Generalen i disse dager var i ferd med å ta livet av 100 år gamle Oldsmobile. Bravada er forøvrig ikke annet enn Olds-utgaven av TrialBlazer og Envoy som alle sammen triller ut fra Moraine, Ohio-fabrikken. Bilarbeiderforeningen vil sikkert ikke lage store problemer dersom den blir bedt om å klistre på Saab-etiketter i stedet for Olds-merket. Denne bilen vil, dersom resten av historien stemmer, kun bli solgt i USA som allerede er Saabs største marked og hvor de har utmerket distribusjon. En rekke Cadillac-butikker er med i Saab-kjeden, men en Saab-utgave av GMCs Envoy vil ikke kollidere mot Cadillacs SRX – som er den syv-seteren Saab allerede har droppet. På den annen side er det fremdeles ikke sikkert at GM lar denne planen passere de siste ja-instansene. Selv om oppskriften er nøyaktig slik Bob Lutz har antydet at den må bli. På den annen side er det jo ikke sikkert at dagens Saab-sjef, Peter Augustsson (ex-Volvo, ex-SKF) sitter så veldig lenge heller. 120 millioner baklengs, og da snakker vi dollar, første halvår i fjor er ikke akkurat noe å føre opp i karakterboken. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |