[]
[] [firmabil.no] []

Saturn ser rødt


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det kan virke som om GM-merket Saturn kommer til å være litt i sentrum når New York utstillingen åpner neste uke. Dels fordi de innfører en Red Line-serie, kjøre-fort-biler, og dels fordi det er snakk om at de skal kvitte seg med plast-karosseriene.

Saturn er som kjent det GM-merket som ingen vel i grunnen trenger, men som har vært en god bidragsyter siden merket oppsto etter kunstig befruktning i 1990. En av de tingene man da la vekt på var merkets smarte karosserier, de var nemlig fremstilt i plast som skulle være helt genialt når det gjaldt motstand mot korrosjon og småskader.

Nå forteller produksjons-kilder at denne spesialiteten snart vil være historie. Plastkarosserier er vanskeligere å fremstille enn karosserier av presset blikk, og de blir ikke like attraktive heller fordi glippene mellom panelene må gjøres ganske store siden plasten beveger seg mer med varierende temperaturer enn stål eller aluminium gjør. Selvfølgelig kan man stabilisere plast-fasongene også, men da blir karosseriet så dyrt og så komplisert å fremstille at det lille som er igjen av vits, vil forsvinne helt.

Saturn-kundene har klaget på alt for åpne shut-lines, og fabrikkens folk sier nå klart at dette er ting man må gjøre noe med. Det eneste logiske er: farvel, plast.

Si i stedet god dag til høy ytelse. Om det er for å feire at Simply Red er på gang igjen aner jeg ikke, men den nye flærr-avdelingen til Saturn er døpt Red Line, og den første modellen i serien blir Vue Redline som debuterer i New York. Her er det ikke bare snakk om å legge betar på en allerede kjent modell. Denne spesial-Vuen får en helt ny 250 hesters V6 motor. I tillegg kommer det masse optisk trimming spesielt for denne modellen, stivere fjærer, og meget lave Bridgestone Turanza-dekk på 18 tommers felger. Spesielle karosserikulører også, selvfølgelig. Spesielt godt likte jeg den som heter Electric Lime: (”Oi, den var jommen sur” ”Den er ikke sur, den er 220 Volt!”)

Saturn-divisjonen skal årlig bygge 3000 Redline Vuer og 5000 av den neste utgaven i serien, som blir en spesiell Ion.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: