[]
[] [firmabil.no] []

Full støtte til GPWC


Terje Ringen - BilNorge



Bilprodusentenes alternativ til Formel 1, GPWC, fikk på et møte forrige uke full støtte fra samtlige team. Dermed kan Bernie Ecclestone bli sittende med verdiløse TV-rettigheter.

Det er ingen tvil om at Bernie Ecclestone har mye av æren for at Formel 1 har blitt det megasirkuset det er i dag. Men mange av de involverte teameierne og bilprodusentene mener Bernie har forsynt seg for grovt av kaka selv, og nå tar de skjeen i sin egen hånd på tross av at Ecclestone sitter på TV-rettighetene i drøyt 100 år frem i tid.

Bak ”Grand Prix World Championship” (GPWC) står fem av de store bilkonsernene, DaimlerChrysler (medeier i McLaren-Mercedes), Fiat (eier av Ferrari som også leverer motorer til Sauber), Ford (eier av Jaguar og motorleverandør til Jordan og Minardi), BMW (motorleverandør til Williams) og Renault som har sitt eget team. Toyota og Honda (motorleverandør til BAR) er foreløpig ikke med i GPWC-organisasjonen, men valgte likevel å signere en avtale om å samarbeide med organisasjonen som ønsker å starte sin egen serie som alternativ til Formel 1 når dagens Concorde-avtale, som styrer sporten, utløper etter 2007.

De kommersielle rettighetene til Formel 1 innehas i dag av banker etter at den tyske Kirch-gruppen, som kontrollerte 75% av aksjene gikk konkurs. De siste 25 prosentene kontrolleres av Ecclestones familieselskap SLEC. Ecclestone har nylig uttalt at han kunne tenke seg å kjøpe tilbake rettighetene dersom teamene undertegnet en forlengelse av Concorde-avtalen frem til 2015. Ron Dennis i McLaren har antydet at under 25% av inntektene fra Formel 1 tilfalt teamene, og det er denne andelen GPWC ønsker å utvide ved å lansere sin egen serie.

Dermed er GPWC, som foreløpig kun har vært ansett som et politisk utspill og en trussel fra bilprodusentene, et stort skritt nærmere en realisering. Detaljer om hva den nye avtalen går ut på er ikke offentliggjort, men det er klart at teamene selv ønsker å beholde majoriteten av inntektene sporten genererer.

Renaults visepresident, Patrick Faure uttalte til avisen The Guardian: -Vi er ferdig med den første tidsepoken i Formel 1, nå står en ny epoke foran oss. Vi beholder gjerne Bernie Ecclestone som leder, men majoriteten av inntektene fra F1 skal gå til teamene. Alt annet kan forhandles, men på dette området er det ikke rom for kompromisser.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: