Ford mailer nikkedukker
Ford selv sier at reaksjonen har vært overveldende og positiv, men når amerikanske aviser virkelig gjør en stor sak av en 20.000 dollar-greie og siterer forhandlere som rister på hodet i stedet for å nikke, kan man jo begynne å lure på om dette var så lurt å gjøre. Hva det dreier seg om? I et forsøk på å kommunisere med forhandlerne sine, har Ford hengt seg på en av de siste amerikanske fad’ene: nikkedukker. En fremstilling av en person med en liten kropp og et stort hode som står der og nikker. Hodet skal gjerne likne noen – i dette tilfelle likner det på Steve Lyons, president for Ford Division i USA. Dukken er sendt ut til 3.800 Ford-forhandlere og skal minne dem på at dette er året da de ”nikker ja” til å hjelpe for med det å øke markedsandelen. ”Bare en munter måte å sende forhandlerne våre en påminnelse på” sier Fords folk. ”Totalt bortkastet”, leser vi i avisene at forhandlere sier, ”er det dette de bruker penger vi ellers kunne brukt på incentives?” spør andre. Nå er vel ikke den totale utgiften på 20.000 dollars noe å mase med, og skal vi dømme etter E-Bay kan dette allerede nå bli en virksomhet med positiv bunnlinje. Der er det allerede budt 10 dollars for en slik dokke. Allerede nå 100 prosent margin – det kunne nok forhandlerne også tenkt seg på bilene. Men det var vel ikke akkurat denne form for suksess Ford strebet etter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |