[]
[] [firmabil.no] []

GM bremser, bedre enn ventet


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



De av dere som leser Aftenpostens næringslivssider fikk to meldinger med samme utgangspunkt onsdag. Den ene fortalte at GM gikk bedre enn ventet. Den andre at GM bremset. Begge deler handlet om Første kvartals resultat for verdens største bilprodusent.

Nå er det ikke enkelt, alltid å lese bilfabrikkenes regnskap. Produksjonsbedrifter gir ofte andre bilder enn finansinstitusjoner. Og leser vi GM som en bank, så gikk første kvartal aldeles strålende. Generalens Acceptance Corp oppførte seg som en del andre finansinstitusjoner, GE eller Citicorp for eksempel. 700 millioner dollars fortjeneste er 60% over tilsvarende periode i fjor, og forteller at fremdeles er det folk som betaler på de optimistiske huslånene side.

Og dette er litt skummelt for en bilfabrikk. Konsolidert tjente GM mer på huslån enn på noen del av bilvirksomheten sin. Det er imidlertid en velsignelse som ikke er spesielt langsiktig. Synkende kredittverdighet, synkende huspriser, synkende priser på brukbiler, reserver som fordamper – slikt betyr trøbbel for finansnæringen.

Hvilket ikke hadde behøvd å bekymre GM eller dets mange aksjonærer i det hele tatt, dersom bil-delen hadde hatt antydning av lyspunkter. Noen er det, men det er langt mellom dem. Riktignok sørger Europa for ikke å blø så mye som vanlig, derfor økte bilkontoen inn med 10 prosent totalt. Men Nord-Amerika operasjonen er skremmende når man isolerer den. Fortjenesten sank med 12 prosent på tross av at volumet økte med (utrolige) 7 prosent. Det betyr selvfølgelig en netto nedgang i prisene (les: overdrevne incitamenter som cash-rabatter etc). Og på tross av volumoppgangen sank markedsandelen hjemme.

Samtidig kjemper GM fremdeles med å fylle et Svart Hull som heter pensjonsforpliktelser. Minus 19 milliarder dollars står det der – man skal selge Hughes ganske mange ganger før det gjør noe inntrykk på den kontoen.

I tall hadde GM en fortjeneste på ca. 1 milliard dollars, $1,84 pr. aksje – langt over forventet $1,50/aksje. Og dette var eksklusive Hughes og en skattekreditt på over en halv milliard etter tidligere salg av militær virksomhet. Den internasjonale biten var positiv, fjorårets tap på nesten 160 millioner dollars var redusert til nesten break even. Men masse penger til tross: GM sier ganske klart fra at de ikke regner med å nå det opprinnelige målet på 5 dollars pr. aksje for hele året. Riktignok sier de ikke noe konkret om nye mål, men varselet er ganske klart og markedet reagerte straks med å senke aksjekursen med godt over 1 dollars til ca. 35,-.

Det GM snart må gjøre er å revurdere den patriotiske holdningen. ”Keep America Rolling” var deres budskap etter 11-09, og ved å hive på med belønninger til kundene har de klart å holde totalvolumet oppe. Ved fortsatt å konsentrere seg om volum og ikke profitt, når de allikevel taper markedsandeler til de oversjøiske, høres ikke lenger ut som det er hentet fra læreboken.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: