Valmet møter bil"krisen"
Finske Valmet har bygget mange biler opp gjennom årene. Bare i fjor lå man lå man vel på rundt 200 biler pr. arbeidsdag. GM og Porsche var oppdragsgivere. Nå kommer det en melding fra Finland som forteller at Valmet skal mer enn halvere antall arbeidsplasser . De kaller det midlertidig, men sier ikke noe om hvor midlertidig. 1600 ansatte har de hatt til nå, men 759 av disse skal bort. Dels skal avtaler om midlertidig ansettelse opphøre helt, og dels skal folk permitteres – i første omgang for et år. Hva som skal skje om et år antydes det imidlertid ikke noe om. Man har kanskje håp om å erstatte GM-jobben. Til nå har man jo produsert SAAB cabriolet der, men den nye 9-3 med taket ned skal produseres i Østerrike, hos Magna Steyr. Porsche sier riktignok at Valmet-produksjonen av Boxster ikke skal krympes, men ”Situasjonen for Porsche Boxster” brukes også som begrunnelse fra Valmet. Valmet eies i dag av Metso, men ThyssenKrupp har 10 prosent andel i bedriften. I fjor sa tyskerne at de ville erklære den opsjonen de har på å overta resten, men akkurat nå er det ikke noe som tyder på at de er interessert i det. Valmet selv har forsøkt å pushe både sin design-avdeling og sine patenter på ståltak-cabriolet-løsninger gjennom deltakelse på Geneve-utstillingene de siste årene. Uten at det har blitt noen åpenbare napp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |