[]
[] [firmabil.no] []

Roligere på VW-toppen?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

VW-gruppen har vært preget av litt uverdig uro i det siste. Lekkasjer til pressen, offentlig skitt-kasting på styre-nivå, slike ting er ikke med på å kvalitetssikre virksomheten. Nå er et sentralt styremedlem gått av med øyeblikkelig virkning, kanskje det blir roligere nå?

Robert Büchelhofer ble medlem av VW-gruppens styre, med ansvar for salg og markedsføring, den 1. april 1995. Sånn sett har han en god karakterbok: i løpet av hans periode steg produksjonen fra 3,4 til snaue 5 millioner biler pr. år, og omsetningen økte fra 39 til 87 milliarder Euro.

Men samtidig er det ikke tvil om at han har vært ivrig applauderende når forrige general, Ferdinand Piëch, har hevet konsernet ut i det ene kostbare eventyret etter det andre. Rollser og Bentleyer og Bugattier og Lamborghinier og egne utgaver som ikke akkurat burde hete Folkevogn som familienavn, som Phaeton og Touareg. Masse av de siste månedenes offentlige møkkavasking har antydet sterk strid om strategi. Büchelhofer kunne for eksempel fortelle verden, da han ble beskyldt for svak salgsstart av Phaeton, at årsaken var at ikke alle motorvariantene var på plass. Et spark til en annen styre-kollega, med andre ord.

Det har også vært åpenbart at dagens VW-sjef, Bernd Pischetsrieder, ikke har fått skikkelig drahjelp fra salg og markedsføring i sitt forsøk på å legge gruppens merkevarer inn i to familier: VW/Skoda og Audi/Seat. Det virker også som den nye sjefen og det gamle styremedlemmet har kollidert over andre viktige temaer: Pischetsrieders vekt på profitt på hver enhet har for eksempel ikke harmonert med Piëch/Büchelhofers sans for de store linjer. Og det har i det siste vært tegn på stor uenighet mellom de to om hvordan fremtidens VW-forhandlere skal se ut. Mye kan tyde på at Pischetsrieder faktisk kan være tilhenger av produsenteide forhandlere.

Noen erstatning for Büchelhofer er ikke funnet, hans oppgaver skal foreløpig ivaretas av Pischetsrieder – hvilket sier litt om hvor komplisert akkurat denne biten av puslespillet er. Men de siste dagers utvikling kan også reise spørsmålet om Pischetsrieder virkelig har ”vunnet” eller om Büchelhofer tankegangen er rotfestet langt ned i systemet.

Det er ikke lenge siden Pischetsrieder sa at amerikansk-type incentiver, null-prosent finans eller kontant-rabatter til kunder, var å drive rent bedrageri overfor bilkjøperne. 0,9 prosent på finansiering på utvalgte modeller, og 1.500 Euro i kontantbonus som forhandlerne kan bruke som de vil på andre, tregt selgende modeller, er nå innført i Tyskland.

Så hva er dette, Pischetsrieder-bedrageri eller Büchelhofers salgs-push?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: