Fords resultater: |
Jon Winding-Sørensen - BilNorge |
Mye var glimrende i kvartalstallene, for eksempel har Ford klart å øke sine priser med (riktignok forsiktige) 0,2 prosent – imponerende når GM samtidig får inn 3,2 prosent mindre på sine biler. Såpass mye var bra der at børsen så en oppgang på mer enn 10 prosent på den blodfattige Ford-aksjene.
Men så var det årsresultatet for i fjor da. Ikke at det var noe drama der, ”bunnlinjen blir jo den samme” som Fords finansfolk sa da de skulle forsøke å forklare den nye måten tallene var satt sammen på.
Lenge har vi ventet på at Ford skulle gi separate regnskapstall for sin Premier Automotive Group (Volvo, Aston Martin, Jaguar og Land Rover), men jommen kom det flere nyheter enn bare det.
Ford har gått over til nye regnskapssystem som plasserer utgifter på en helt ny måte. Ta for eksempel Ford i Europa, som vi de siste årene har vendt oss til å se på som en forsiktig suksess. Det viser seg nå at dette er et stort svart hull, og har vært det i hvert fall de siste tre årene. Faktisk er det meste av det som tidligere har vært fortjeneste under ”internasjonale operasjoner” nå endt opp under Nord Amerika.
Derimot viser det seg at Lincoln/Mercury operasjonen – som alle har betraktet som et skrekk-sccenario, tjente 2,5 milliarder dollars i fjor. I følge de nye tallene tapte Europa 3 milliarder i 2000, 300 mill i 2001 og 700 mill i fjor. Konklusjonen: at Ford Europa har mye å lære av Lincoln/Mercury ville få de fleste BM-studenter til å vri seg av latter.
PAG-tallene, som vi alle har ventet på, fortalte svært lite, for de ble ikke brukket ned på merke. Et samlet tap på 900 millioner fortelles det om, samtidig som det sies at Volvo og Land Rover tjener penger, mens Jaguar taper. Snakk med Volvo-folk og du får en følelse av at Jaguar-tapene er seriøse, for Volvo gir inntrykk av at de faktisk tjener godt. Da hadde det vært hyggelig å få applaus.
Ford blir meget grinete når media antyder at denne overføringen av lyse og mørke sider har noe med å få noen ledere til å se bedre ut enn andre. At sommerens 100-års jubileum ser ut til å bli en nesten helt eksklusiv amerikansk greie, har selvfølgelig ikke noe med at Ford NA nå plutselig gjør det så godt.
Positivt er det imidlertid at Nick Sceele, Fords dag-til-dag sjef, brukte New York utstillingen til å gjenta løftet om at selskapet skulle komme med 65 nye amerikanske produkter i løpet av en fem års offensiv. For, som en Ford-topp sa til The Car Connection etterpå: da dette løftet første gang ble gitt for bare et år siden var dette noe vi håpet på. Nå, som seks nesten uavhengige avdelinger er knyttet sammen til en sterk organisasjon, er dette noe vi nå vet vi kan få til.