MAHINDRA
Stålprodusenten Mahindra & Mohammed, grunnlagt i Bombay 1945, ble i 1948 omorganisert til Mahindra & Mahindra Limited, til daglig kalt M&M. Året etter startet Mahindra å montere Willys Jeep. Et nærere teknisk og økonomisk samarbeid med Willys-Overland ble innledet i 1954, noe som bl.a. førte til at Mahindra også produserte de frambygde Jeep FC-150 med Hurricane bensinmotor fra midten av 1960-tallet. Etter hvert som Mahindra vokste til å bli en av Indias betydeligste produsenter av stål, verktøymaskiner og traktorer oppsto også stadig flere egne ideer på området bil. Men først i 1975 begynte Mahindra å avvike fra de opprinnelige Jeep-konstruksjonene. Da ble bensinmotorene byttet ut mot diesel, uten altfor stort hell. Så en lisensavtale på fremstilling av Peugeot dieselmotorer kom i orden i 1979, og en tilsvarende avtale for gearkasser med Kia i 1982. Jeep CJ var Mahindras basismodell hele veien, og i 1991 ble den supplert med langchassis-utgaven Mahindra Commander. To år etter kom den mer komfortable Armada på markedet, dette var en 5-dørs SUV som minnet litt om Suzuki Vitara og som først hadde Jeep dieselmotor, deretter Peugeot. I 1995 gikk Mahindra inn på lastebilsiden med lisensutgaver av Mitsubishi L300, men enda viktigere var personbil-offensiven de satte i verk året etter med en joint venture på å bygge indiske Escort. Dette var såpass vellykket at også Fiesta kom på programmet i 1998. I 2001 kom Renault inn som motorleverandør. Mahindra hadde så langt ikke hatt noen logo å skryte av, men fra 2000 innførte de en ”typisk asiatisk oval” med en ganske treffende vri, da M-en i ovalen er formet slik at den minner om en motorvei. 4WD-kjøretøyer med sterke Jeep-aner utgjør den dag i dag bredden av programmet, fra den enkle Marchal til den større Maxx, den mer komfortable Bolero og med Scorpio som toppen av kaka. Mahindra har i dag over 50% av det indiske markedet for firehjulstrekkere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |