[]
[] [firmabil.no] []

Retro og diesel i ny mc


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Dette er en underlig oppskrift for en ny motorsykkel. Retrolook og dieselmotor. Det høres fryktelig ut, men bare å se ansiktet på folk på bensinstasjonen burde være god betaling for smerten.

Sykkelen er montert i Tyskland, den kalles imponerende nok Centaurus (hallo Asterix) og modellbetegnelsen er 851 (etter motorvolumet).

En åttefemti, det burde si kanskje 100 hester, i hvert fall 75. Men her betyr det 19,5. Det rekker til en toppfart på 125 km/t. Og da behøver du ikke legge deg ned. Ikke kan du heller, selve stellet er basert på den indisk-byggede Royal Enfield, med andre ord en 50 år gammel konstruksjon, og slike inviterer ikke til road racing stilling.

Med 195 kilo, ganske høyt oppe, inviterer den ikke til særlig nedbrekk heller, men det er da ikke formålet. Skjønt akkurat hva formålet er, er vanskelig å si. Det er ganske mange år siden folk kjøpte motorsykler fordi det var et økonomisk transport-tilbud. Men det er vanskelig å se annet enn lavt forbruk som argumenter for dette. 0,25 liter sier man at snittforbruket er. Med en tank på 14,5 liter ville man kunne reise fra Oslo til godt nord for Trondheim uten stopp – hvis man hadde orket å sitte der så lenge.

For det er ting som tyder på at heller ikke komfort er høyest prioritert. Det er den i hvert fall ikke på Enfield’en (visste du forresten at det blir arrangert tvers-gjennom-India-gruppeturer på lokale Enfielder? Høres ut som et skikkelig eventyr.) og det er tvilsomt om tyskerne har gjort noe mer ut av det området.

Et komfortelement er imidlertid bygget inn. Den solide tosylindrede dieselmotoren er i hvert fall utstyrt med en elektrisk starter! Den oppfyller også Euro 2 og kan kjøres på bio-brensel. I Tyskland koster den rett under 7.000 euro. Spar litt til og du får en Ducati Multistrada for 10.000. Og akkurat den parallellen er ikke så gæern som den høres ut som. For den forrige 851-modellen i min bok, var en Ducati som jeg hadde utenfor her et par måneder for temmelig nøyaktig ti år siden.

Mer mc-stoff? Klikk deg inn til vår assosierte side MC-Journalen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: