Daewoo bedre enn ventet de første seks
Nick Reilly, administrerende direktør for GM Daewoo Auto & Technology Co, som er det nye navnet, fortalte et koreansk pressekorps at dette går på skinner, og at de faktisk har slått egne prognoser når det gjelder finansielle resultater. Noen tall ga han imidlertid ikke. Det er nå temmelig nøyaktig et år siden GM og generalens forbundsfeller kom til enighet med resten av operasjonen om å overta Daewoos aktiva. Og det er et halvt års tid siden GM startet sin operasjon der. Det eneste konkrete signalet som finnes på hvordan det går er registreringstall. Og de er sannelig oppmuntrende. I mars solgte Daewoo litt over 37.000 biler – det er det dobbelte av hva de skipet i september, før GM hadde tatt grep. Hjemmesalget har økt med 51 prosent og eksporten med hele 165 i denne perioden, forteller GM Daewoo. Minst like viktig: produktiviteten ved Daewoo-fabrikkene har økt med 50% i perioden, fikk man vite. Reilly sier at Daewoo skal fokusere meget mer på eksport i tiden fremover. Nå er det klart for USA igjen. Der skal Suzuki (en av GMs japanske partnere) og Chevrolet-forhandlere begynne å selge Lacetti og Kalos. Det skal ikke ta lang tid før vi også får se Daewoos egen SUV, og større personbiler enn dagens. Og de skal ikke ta fire år å utvikle, hos Daewoo kan det gjøres fortere, sa Reilly. Hjemme har Daewoo økt markedsandelen fra 7,4 til 10,4 prosent. De må også øke bemanningen, antakelig med flere enn de 700 nye de hadde regnet med, når de før året er omme har innført to skift på fabrikkene i Bupyong og Gunsan. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |