Opel tar tak
For et år siden var Opel i bunnen av bølgedalen, med en hjemme-markedsandel på 9,7 prosent. I årets første kvartal slo de tilbake igjen, med 11,5 prosent. Det er helt tydelig at Opel nå ser resultatet av grep som er tatt. Helt nødvendige grep. Opel blødde blodrødt da sjefen, Carl-Peter Forster dro i gang den ganske smertefulle Olympia-planen i fjor. Kvartalstallene kommer samtidig som de tyske merkenes andel av innenlandsmarkedet synker, derfor er Opels resultater enda mer imponerende. Med 87.000 biler i kvartalet økte de volumet med 13 prosent. Fortsetter det slik vil det vise seg at Forster tok grundig feil da han i fjor, overoptimistisk sa mange, lovte en tysk markedsandel på litt over 11 prosent i 2003. Dette kommer til å bli vesentlig over. Nye modeller som Meriva og Signum kommer ikke til å ødelegge disse utsiktene, spesielt fordi dette er modeller der man nok kommer til å oppleve mye mindre kannibalisme enn vanlig. På tross av meget-bedre-enn-ventet første kvartal er Opel-toppene forsiktige når det gjelder økonomiske resultater. De flytter ikke prognosene om pluss-resultater fremover, selv om volumet er sterkt økende. Først i fjerde kvartal kan vi vente å se svarte tall fra Rüsselsheim igjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |