[]
[] [firmabil.no] []

100 mill. V-åttere fra Ford


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ford greide å nå 100 millioner V-åtte motorer en måneds tid før de greide å nå 100 år. Det blir i snitt 1 millioner V-åttere pr. år det. Men de begynte ikke med dette i 1903. 30 år tok det før Ford begynte med denne motortypen.

Jeg håper ikke noen kommer til å antyde at Ford bygget verdens første V8 motor. Skulle jeg tegne en slektslinje bare etter hodet ville jeg nok begynt med noen forsøk fra Rolls-Royce og Adams i ca. 1905, så ville jeg gått til De Dion Boutons type CL i 1910, som vel var den første som hadde denne motortypen i en katalogmodell. Deretter tok Cadillac opp den franske oppskriften i 1914 og via Lincoln ledet oppskriften til Ford i 1932.

Og hadde jeg kunnet slå opp ville jeg nok sett etter endel franske flymotorfabrikker, Ader og slike, før jeg hadde beveget meg opp til første verdenskrig og utviklingen derfra.

Jeg håper heller ikke noen forsøker å fortelle at Fords 1932-innsats var verdens første masseproduserte V8-motor. For da må man definere hva masse er først. Cadillacs var i hvert fall produsert så seriemessig at delene fra den ene motoren passet perfekt i den andre motoren – og det var slett ikke noen selvfølge i 1914 og 1915 da alle komponenter vanligvis ble håndtilpasset hverandre.

Men jeg går gjerne med på at Ford var den fabrikken som fikk V8 motoren ut til Folket. Etter T-Forden og A-Forden var det flat head V-åtteren som ble den store førkrigs-folkebilen. Det tok forresten ikke lang tid før Ford klarte å eksportere denne motortypen til Europa også. Både engelske og franske Forder opererte med denne motoren i mange år.

For å feire jubileet markerte man det runde tallet med å montere en av de nye 3-ventilers Triton-motorene i den første nye F-150 som ble bygget ved Norfolk-fabrikken i Virginia. Dette blir en 2004-modell, de første skal i salg om en måneds tid. Selv om akkurat denne kommer nok til å få en annen plassering enn på gulvet hos en forhandler.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: