[]
[] [firmabil.no] []

Island på hydrogen


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Rett uttafor Reykjavik, langs kystveien, finner du en Shellstasjon. Ikke en hvilken som helst, men en som kan levere deg komprimert hydrogen. Saken er imidlertid at for en gangs skyld er det ikke tomme biler uten en tankstasjon i nærheten, men fulle tanker uten en bil i nærheten.

Nå skal imidlertid denne spesielle stasjonen snart få sine første kunder. Tre Citaro-busser er på vei fra Mercedes til øya, og dette er busser der dieselmotoren er erstattet med brenselceller som leverer strøm til 250 kW el-motorer, og der dieseltankene er erstattet med termosflasker beregnet på hydrogen under meget høyt trykk.

Nå er det ikke noen sensasjon verken med hydrogen-stasjoner eller brenselcelle-kjøretøy. Men på Island er man nå på vei over til ren kommersiell virksomhet. Og drivstoffet blir produsert på stasjonen. Siden Island er stappfull av billig vannkraft-fremstilt ”ren” elektrisitet benytter man den enkleste fremstillingsmetoden av dem alle. Man gir vann et skikkelig elektrisk støt slik at det deler seg i en del oksygen som slipper ut i luften og to deler hydrogen som komprimeres og oppbevares.

Akkurat denne tilgangen på råvarene gjør Island ganske unik med hensyn til å skaffe seg det man måtte trenge av fornybar energi, Kanariøyene og deler av Hawaii er steder hvor man også kan se for seg slik innsats, antyder Shells folk.

En fersk rapport fra prestisjefylte MIT forteller også at hydrogen-veien kanskje ikke er fremtiden. Med mindre hydrogenet fremstilles ved hjelp av helt fornybare energikilder, som de islandske hydro-elektriske kraftverkene, viser en ”kilde-til-hjul” analyse at hybrider, a la Toyotas Prius, kanskje er en bedre vei å gå. Det er helt klart at elektrolyse ved hjelp av strøm fra kjernekraftverk er kontroversielt, og med strøm fra kullfyrte kraftverk kan du glemme alt som heter miljøgevinst.

Det bekymrer ikke islendingene. De har sine rene energi-kilder, og hver gang det regner kan de bare se opp og si at ”der kommer det enda litt mer kraft”.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: