Volvo mot EU (igjen)
Volvo, og nå snakker vi lastebilprodusenten, begynner å bli ganske muggen på EU-kommisjonen igjen, og vurderer i følge Financial Times å ta rettslige skritt for å hindre Daimlerchrysler i å få et EU-velsignet monopol på motorvei-prising. Sist Volvo var i tottene på EUs konkurransetilsyn var da de forbød Volvo å slå seg sammen med Scania. Resultatet er at der sitter Volvo med 45% av Scanias kapital som de ikke kan gjøre noe med, og må selge i løpet av 11 måneder - antakelig på billigsalg. Nå er de meget misfornøyde med kommisjonens avgjørelse igjen. Det er Daimlerchrysler som sammen med Deutsche Telecom har fått kontrakten på å utvikle det satellittsbaserte overvåkingssystemet som skal være grunnlaget for den kommende tyske motorvei-avgiften. Volvo, som er meget store på lastebil- og buss-telematikk, alt fra navigasjon til lastovervåking og rute-styring, sier at det kommende Daimlerchrysler-systemet selvfølgelig også kan benyttes til andre formål enn bare å sørge for at taksameteret tikker. Dersom alle trans-germane lastebiler må bygge inn dette systemet, er det klart at Daimlerchrysler kan tilby andre tjenester i forbindelse med anlegget. Det sier seg også selv at det vil kunne integreres i bilens nettverk, og derved vil en Mercedes kunne få mer effektive telematikk-løsninger enn konkurrentenes biler. Dette er i hvert fall hva Volvo frykter og som gjør at de nå studerer mulige rettslige veier. ”Hvis lastebilselskaper skal tvinges til å kjøpe Mercedes’ system, hvorfor skulle de da også kjøpe vårt” sier Stefan Lorentzon til Financial Times – han er leder for Volvos EU-ambassade. Riktignok har kommisjonen for lengst antydet retningslinjer som gjør at Daimlerchrysler og Deutsche Telecom ikke skal få monopol, blant annet ved å jobbe med en åpen teknologisk løsning. Men dette er ikke nok sier Volvo, som minst vil kreve at Daimlerchryslers utstyr skal kunne monteres rett inn i flåtene fra konkurrerende bilprodusenter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |