Rekord-resultater fra Japan
På tross av ugreie salgssignaler, og deprimert hjemmemarked kunne (nesten) alle de store japanske bilfabrikkene rapportere om rekordresultater i forretningsårets siste kvartal. At ikke alle kunne det skyldes bare at Toyota venter med sitt til 8. mai – derfra venter vi imidlertid også rekorder. Japanske fabrikker jobber med regnskapsår som avsluttes ved utgangen av mars, slik at fjerde kvartal i stor grad er med på å bestemme årsresultatet. Og det ser ganske lovende ut. Honda slo alle forventninger ved å bedre åreresultatet med nesten 8 prosent. 5,75 milliarder dollars – hele 1,75 millioner av dem kom inn i siste kvartal. Mazda har ikke like høye tall på inntektsiden, men også der er det snakk om en solid økning – særlig Europa-salget hjalp dem til å øke fortjenesten med tre-gangeren. Nissan som var så godt som avskrevet for fire år siden setter igjen nye rekorder, med fortjenesten opp 33% til 4 milliarder på et salg som økte med 10%. Samtidig er selskapets lammende gjeld så godt som borte nå – meget kjappere enn noen hadde regnet med. Også Mitsubishi, som har beveget seg i skyggenes dal, så fortjenesten ganget opp med tre samtidig som omsetningen har økt for første gang siden 1997. Godt over 300 millioner dollar inn betyr at Mitsubishi ikke lenger befinner seg i klassen for problembarn, selv om det er åpenbart at hovedeier Daimlerchryslers mann på stedet har valgt en mer langsiktig og tålmodig strategi enn Renault valgte med Nissan. Det som er påfallende er at da resultatene begynte å komme, og på tross av at fabrikkene er ganske tøffe med hensyn til hva de regner med av det forretningsåret de er inne i nå, er japanske bilaksjer på billigsalg. Selv Toyota, ganske gullkantet og som alle venter rekordresultater fra, solgte for 2570 yen – toppnoteringen for forretningsåret er 3300! Nissan lå på 869 mot 975, Honda på 3630 mot 4510, Mitsubishi på 247 mot 308 og Mazda på 207 mot 263. Bilaksjer er ikke sexy for tiden. Og spesielt ikke de japanske, fordi lokale banker pøser ut verdipapirene sine i håp om å bli likvide igjen. At det ikke er mange investorer nok til å plukke opp papirene til høyere priser skyldes nok først og fremst at man er svært usikker på hva som kommer til å skje i USA. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |