[]
[] [firmabil.no] []

Mer om nye regler i F1


Terje Ringen - BilNorge



Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, har besluttet å fortsatt tillate traction control i F1 fra 2004. Dette er en avgjørelse mange teamsjefer er fornøyd med.

Da vi møtte Renaults tekniske direktør, Mike Gascoyne for et intervju til bladet Bil like før påske, ga han uttrykk for at det er viktig at F1 beholdt statusen som en hi-tech motorsport for at de store bilprodusentene skulle være interessert i fortsatt å engasjere seg i sporten. - Renault er i Formel 1 for å vise at vi har behersker den samme teknologien som BMW, Mercedes og Ferrari, og da må vi få ha et visst spillerom for avansert elektronikk og motorstyring, sa Gascoyne. Intervjuet med den tekniske guruen kan du lese i sin helhet i mai-utgaven av Bil.

Teamsjefene i Formel 1 møtte ledelsen i FIA i forbindelse med San Marino GP for å diskutere de nye reglene som er innført foran årets sesong. Partene møttes igjen i London tidligere denne uken for å diskutere videre og klarte da enstemmig å komme frem til en del avgjørelser.

Elektroniske hjelpemidler
Traction control blir likevel ikke forbudt fra sesongstart 2004. Årsaken er at teamene klarte å overbevise FIA om at dette ville medføre en kostnadsøkning for motorprodusentene siden de tekniske ekspertene måtte benytte avanserte og dyre løsninger for å kompensere for manglende elektronisk styrt traction control. På den annen side må motorleverandørene forplikte seg til å levere motorer til frittstående team til konkurransedyktige priser. Imidlertid forbys helautomatiske gearkasser og launch control.

FIA godtok fortsatt å tillate ”pit lane speed limiters” som gjør at bilene holder seg under maks tillatt pitlane hastighet, og elektronisk servostyring. Hva angår telemetri skal fortsatt depot-til-bil kommunikasjon forbys, men FIA vil fortsatt tillate at data kan overføres fra bilen til depotet.

Motorer
Når det gjelder motorer opprettholdt FIA kravet om kun én motor kan benyttes for hele helgen med virkning fra 2004. Bytte av motor i løpet av helgen, medfører at føreren dette gjelder flyttes 10 plasser ned på startplata. Imidlertid er FIA villige til å lempe på kravet om at motorer skal benyttes i flere løp fra 2005 og 2006 under forutsetning av at motorleverandørene tilbyr konkurransedyktige priser til frittstående team fra 2004.

Radiokommunikasjon tillates fortsatt benyttet fra 2004 forutsatt at systemet er frittstående, ikke kan overføre andre data og at FIA får fri tilgang til kommunikasjonen.

Aerodynamikk
Motordeksler og bakvinger skal modifiseres fra 2004 og 2005. Kun to elementer kan benyttes i bakvingen, tester skal utføres med henblikk på å lage en standard bakvinge for 2006 og regelverk med hensyn til hva som tillates av aerodynamiske hjelpemidler på karosseriet skal besluttes innen utgangen av 2003. Dette kan bl.a. medføre at små vinger på bilenes sidepods blir forbudt.

Dekkprodusentene inviteres til å produsere dekk for ekstremt vær ala det vi opplevde i årets Brasil GP. For 2004 vil FIA sørge for at regndekkene som benyttes er i stand til å takle slike ekstreme situasjoner slik at kun én type regndekk igjen blir tillatt.

Standard bremser skal innføres fra 2004 med likt belegg på skiver og klosser for samtlige team. Reglene med hensyn til at bilene må tankes før kvalifisering og starte løpet på den samme mengden bensin, opprettholdes i 2004. Det samme gjelder regelen om at bilene plasseres i parc fremé etter endt kvalifisering.

Dermed har FIA og de ti F1-teamene kommet frem til en løsning som virker svært fornuftig. Og som muligens medfører at teamsjefene Ron Dennis i McLaren og Frank Williams i Williams trekker sine varslede søksmål mot FIA.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: